Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Évről – évre mindig kíváncsian várjuk, hogy melyik utcák fognak az adott naptári évben az addig föld- vagy kavicsos felület után szilárd útburkolatot kapni. Miért is nem egyértelmű ez? Mert nagyon sok a feladat e téren város szerte, és jó néhány leaszfaltozott útszakasz fölött is már jócskán eljárt az idő. Az önkormányzat a bőség zavarával küzd, amikor el kell döntenie hol kezd fejlesztésbe, hiszen több, mint 60 utca akad a várakozók listáján.
A szándék nyilván meg van a mindenkori városvezetésben a jobbításra, azonban ez önmagában kevés, ha elegendő pénz nem társul hozzá. A 2019-es őszi önkormányzati választásokon győztes Sikeres Bajáért Egyesület például kimondott választási ígérete volt, hogy elődeiknél több figyelmet fognak fordítani a járda- és útépítésekre. A járdacserék folyamatosan zajlanak is a városban, az útépítések azonban egyáltalán nem gyorsabbak, mint amiket az előző ciklusokban megszokhattunk. Ezt a koronavírussal kapcsolatos elvonásokkal szokta magyarázni a városvezetés. Ennek fényében félve néztük meg a 2021-es városi költségvetés sorait, és a következő információkat találtuk benne:
-Szilárd útburkolatot fog kapni a Halász utca 87, 6 millióért. Nos, be kell valljuk, hogy meg kellett néznünk melyik is a Halász utca, éppen ezért gondoljuk, hogy ez más bajainak sem egyértelmű, pedig a Baka – kút környékéről van szó.
-A költségvetés “legnagyobb falata” e téren az 511-es elkerülőút csatlakoztatása az Ipari parkhoz, ahol egy új csomópontot alakítanának ki 203 millió forintból.
Ezen felül csak tervek készítéséről találtunk információkat. Nyilván csak olyan útszakaszokat lehet leaszfaltozni, amire érvényes tervek vannak, úgyhogy már ez is előrelépés, de még nem feltétlenül jelenti azt, hogy bekerülnek-e majd a kivitelezés szakaszába, és ha igen, akkor mikor. Mindenesetre reménykedhetnek a Malom utcában, a Jelky András utca Borz utca és Fehér utca közötti, valamint a Csokonai és Szőnyi István utca közötti szakaszán lakók. Emellett a Rókus – Damjanich – Kálvária körforgalom generál tervezése is megtörténik, melyről már 2018-ban is volt szó, Akkor a megvalósítást pályázati pénzből kívánta volna finanszírozni az előző vezetés.
Az információkkal kapcsolatban Széll Péterhez fordultunk. Az alpolgármestert elsősorban arról kérdeztük, hogy az elkerülőúton milyen csomópont lesz ha már egy ilyen nagy összegről van szó, illetve hogy a kampányígéretek ellenére a Halász utcán kívül valóban nem lesz több új útépítés az idén városunkban?
– Ez a költségvetés, ahogy az más években is volt egy induló állapotot jelez, és ahogy lenni szokott év közben a lehetőségek szerint változik. Az, hogy más utca nincs még nevesítve az nem azt jelenti, hogy pl. az egyébként egy költségvetési tételben lévő út- és járdaalap ne adna lehetőséget újabbra. Emellett mi komolyan várjuk, hogy a Kormány ígérete a kompenzációról való tárgyalásról és a kompenzáció mértékéről való megállapodás lényegesen képes lesz módosítani a jelenlegi lehetőségeinket. Az ipari parki út bekötése nemcsak azt a 15 m-es szakaszt jelenti ami látszólag hiányzik, hanem a rákötés része az elkerülőút átépítése is pl. a lehajtó és kivezető sávok megépítése, a csatlakozás előtti pihenő átépítése benne a tengelysúly mérővel (teherautók terhelésének mérésére), mert az nem maradhat az útcsatlakozáshoz ilyen közel, és előírt az út melletti közvilágítás indokolt mértékű átépítése is. Emiatt majdnem a bográcsos körforgalomtól szinte a Szivárvány utca csatlakozásáig át kell építeni a megkerülő szakaszt. Ugyanakkor az ipari parknak legalább egy normális útcsatlakozásának lennie kell, ahhoz hogy az áruszállítás szempontjait teljesíteni tudja. A város ide kapcsolódó gazdaságának fejlődési esélyei szempontjából fontos ez a beruházás. Természetesen más utca is kell, hogy része legyen az ez évi munkáknak is, de fontos a hozzá kapcsolódó pénz megléte is. Valóban a tervezés is fontos, különösen a még meg nem jelent pályázatok előkészítésére és megvalósítására is.- válaszolta az alpolgármester.
Tehát egyáltalán nem lefutott, hogy nem lesz több útépítés – felújítás az idén városunkban. Ezt mondjuk az is igazolhatja, hogy a 2020. februári tervekben például még nem szerepelt a Szent László utca időtlen – idők óta katasztrofális állapotú Bajcsy – Zsilinszky út felőli szakaszának felújítása, amire ősszel nagy örömünkre mégis sor került.