Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Április 8-án az országgyűlési képviselők választása lesz Magyarországon. Az azt megelőző február 17-én kezdődő kampányban csak azok a médiumok tehetnek közzé fizetett politikai hirdetést, akik leadták az Állami számvevőszékhez (ÁSZ) a hirdetési árlistájukat. Az ÁSZ szerint 472 médium (207 nyomtatott, 265 elektronikus) tette ezt meg. A lista itt olvasható: https://www.asz.hu/hu/valasztasok
Országgyűlési képviselők választása 2018. árpilis 8. Fotó: valasztas.hu
Az előző választási kampányidőszakokban sok bajai és Baja környéki on-line és nyomtatott médium apellált a hirdetésekből befolyó összegekre, de most csupán egy hirdetőújság árlistájával találkoztunk a listában. (Ha Önök találnak mást, jelezzék felénk.)
Míg régen szinte minden hirdetőújság és a közpénzből finanszírozott városi média (Bácska Napló, baja.hu) is benne voltak a listában, most már ők sincsenek, tehát nem adnak helyet sem a kormánypárti, sem az ellenzéki jelöltek fizetett hirdetéseinek.
Visszanézve az előző parlamenti választásokra, a Bácskai Naplóban például nem sok fizetett politikai hirdetést találtunk. Kormányoldalról Orbán Viktor látogatását harangozták be a március 27-i szám hátoldalán, valamint a miniszterelnök Baján jártának apropójaként kiadott 8 oldalas különszám borítóján is szerepel a fizetett politikai hirdetés felirat. Ebben 20 név és 11 képmegjelenítése volt a Fidesz későbbi győztes jelöltjének Zsigó Róbertnek, illetve az akkori fő rivális Teket Melinda neve is feltűnt egyszer, Zsigó kampánybeszédet értelmezve, aki arra utalt hogy mögötte régi szocialisták állnak.
Ellenzéki hirdetést viszont nem találtunk egyik számban sem.
A fizetett hirdetéseken kívül azonban kampányidőszakban (is) elsöprő volt az akkor a polgármesteri tisztséget is betöltő fideszes politikus Zsigó Róbert fölénye. A három számban (2014. február 20.,március 6., március 27.) összesen 59 név és 27 képmegjelenése volt a honatyának. Ehhez még hozzá lehet adni a február 13-i különszám adatait, amiben az országgyűlési képviselőt felkérték arra, hogy 2010-hez hasonlóan számoljon be a mögötte álló parlamenti ciklus munkájáról. Ebben a számban 23 név illetve 52 képmegjelenése szerepelt.
A Bácskai Napló 2014-es különkiadása, melyben Zsigó Róbertet kérték fel 4 évi munkájának bemutatására
Ellenzéki oldali jelöltek esetén azonban nem ilyen hosszú a lista. Egy cikkben Zsigó mellett a körzetben induló többi 15 párt jelöltjének nevét is felsorolták, valamint egy rövidhír formájában egy kis párt indulóját Czöndör Gyulát is bemutatták. Emellett Kalapos Mária, a Munkáspárt már – már szokásos jelöltjének újabb kandidálásáról is beszámoltak egy kép és egy mondat erejéig. Mindent összefoglalva ellenzéki oldalon a hírek között 19 név, és 2 képmegjelenésről számolhatunk be az adott időszakban nem fizetett kategóriában, ami azért köztünk szólva kicsit kevés ahhoz, hogy kiegyensúlyozottnak nevezzük az akkori arányokat.
Tehát számokban összefoglalva:
Zsigó Róbert megjelenése a Bácskai Naplóban a 2014-es parlamenti választás előtti kampányidőszakban, beleértve a különszámokat is (név + képmegjelenés) : 102 – 90
A 15 ellenzéki jelölt összesen: 20 + 2
Zsigó – a 15 ellenzéki jelölt névmegjelenítés aránya: 102 – 20
Zsigó – a 15 ellenzéki jelölt képmegjelenítés aránya: 90 – 2
Ha ezekből levesszük a fizetett különszám adatait, akkor is nyomasztó a Zsigó fölény: Névmegjelenítés: 82 – 19, Képmegjelenítés: 79 – 2
Az 15 jelölt közül persze többség az akkor a gombamód szaporodó mikropártok színeiben indult, de köztük szerepelt a már említett baloldali közös jelölt, és Teket Melindán kívül a jobbikos Mészáros István, vagy az LMP-s Ikotity István is, aki végül listáról lett országgyűlési képviselő.
Mi lesz más az idei kampányban?
Zsigó Róbertnak talán némileg kisebb lesz a megjelenése a kampányidőszakban a Bácskai Naplóban. Ezt főként nem a fizetett hirdetések lehetőségének hiánya miatt gondoljuk, hanem azért mert a szokásos különszámát ezúttal nem a város újságjának égisze alatt dobták be a postaládába. Ennek ellenére, illetve hogy a polgármesteri tisztséget már nem ő tölti be, valószínű a jelöltek közül továbbra is kiemelkedően ő fog a legtöbbször szerepelni. Viszont az általunk elkészített éves médiastatisztikák számai alapján nem várható, hogy ugrásszerűen nagyobb méretű megjelenése lesz az ellenzéknek a városi fenntartású médiákban, mint az előző években.
A legtöbb városunkban működő médiához hasonlóan mi is így úgy döntöttünk, hogy nincs szükségünk fizetett politikai hirdetésekre. De honlapunkon Google által üzemeltetett hirdetési felületek vannak, azokban az olvasó érdeklődési körének megfelelő hirdetések jelennek meg, amit nem mi, hanem a Google algoritmusa szabályoz Ha esetleg az olvasónk érdeklődik a politika iránt, akkor előfordulhat, hogy valamelyik párt központi hirdetésével találkozhat, ha az átcsúszik a szűrőn.
Egyébként kampányidőszakban pártrendezvényeket nem fogunk látogatni, csupán sajtótájékoztatókat. Lehetőségeinkhez mérten minden jelölt bemutatkozó sajtótájékoztatóján ott leszünk, már amennyiben meghívást kapunk rá.
De nyugodjon meg mindenki: híreink többsége a kampányidőszakban sem a politikáról és a politikusokról fog szólni, hanem megpróbálunk minden fontos és érdekes hírt összeszedni, ami városunkkal és térségünkkel foglalkozik.