Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Télen jellemző a ködös, párás idő, a nappalok rövidülése miatti romló látási viszonyok, a szinte folyamatosan nedves és csúszós útburkolat. Ezek a tényezők jelentősen növelik a balesetek bekövetkezésének kockázatát. Emiatt is nagyon fontos, hogy jól felkészítsük magunkat és járműveinket az őszi-téli időszakra.
Hogyan készítsük fel járműveinket?
A gépjárműveket ajánlatos alaposan átnézni, azon minden biztonsági berendezést átvizsgálni. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Fontos a jól működő ablaktörlő és a megfelelő ablakmosó folyadék használata, illetve célszerű jégkaparót vagy jégoldó sprayt készíteni az autóba. A téli hónapokra történő felkészüléskor fontos szem előtt tartani, hogy a nyári gumi 7 Celsius-fok alatt már nem teljesíti megfelelően feladatát. A jól megválasztott téli autógumikkal jelentősen lerövidül a féktávolság, amelyhez elengedhetetlen a fékek, a futómű és a gumik kifogástalan állapota is. A lengéscsillapítók állapotát műszeres méréssel ellenőriztessük, mert az autó úttartását, a stabilitást, a fékút hosszát azok állapota is jelentősen befolyásolja.
Nekünk is fel kell készülnünk a megváltozott időjárási-, látási- és útviszonyokra!
Gyakran tapasztalhatunk ködfoltokat, még jó látási viszonyok mellett is. Váratlanul érkezhetünk egy ködös területre, ahol a látótávolság hirtelen lecsökken. Ekkor nem szabad pánikszerűen fékeznünk, mert a mögöttünk közlekedő ilyen esetben könnyen „utolér” bennünket. Ezért fontos, hogy ködös szakaszt észlelve előre csökkentsük le a sebességet. A sűrű ködben tompított világítást használjunk, ha van, akkor a ködlámpát is.
A téli időszakra jellemző nedves, nyálkás, esetenként falevelekkel borított, jeges, havas utak komoly odafigyelést igényelnek. Számítsunk rá, hogy nedves útfelületen jelentősen nő a fékút, a féktávolság, a hirtelen fékezéssel nagymértékben nő a megcsúszás, kifarolás, adott esetben a pályaelhagyás veszélye is. Ilyen útviszonyok között a megengedettnél is alacsonyabb sebességgel közlekedjünk, óvatos, finom fékhasználatra törekedjünk, és kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat.
A távolságbecslő képességet a pára és a köd erősen rontja, ezért a tárgyakat a valóságosnál távolibbnak látjuk, így célszerű növelni a követési távolságot és csökkenteni a sebességet.