2024. 29. Gedeon, Johanna

Magazin

Waldorf-iskolát Bajára

Kónya Mónika | 2015. Feburár 24. 09:10:13 | Utolsó frissítés: 9 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Tizennyolc család vett részt azon a beszélgetésen, melyet egy kétgyermekes édesanya, Gáyer-Molnár Viktória szervezett meg a legnagyobb közösségi oldalon. Nemcsak bajai, hanem kalocsai szülők is érdeklődnek a kezdeményezés iránt, a Facebook-csoportnak pedig már 170 tagja van.

 

Kép: ilovepecs.hu

 

 

Mi is az a Waldorf?

 

„Ne a mi igazságainkban higgyen az ifjúság, hanem a mi személyiségünkben. Azt vegyék észre a felnövekvők, hogy mi keresők vagyunk. És őket is a keresők útjára kell vezetnünk” – így hangoznak Rudolf Steiner szavai, aki szellemiségét és elképzeléseit adta az első Waldorf-iskola (1919 szeptembere) megalapításához. De hogyan kell elképzelnünk egy ilyen típusú oktatási intézményt?

 

Ha a legegyszerűbben és a legrövidebben akarjuk megfogalmazni, akkor egy olyan pedagógia programról beszélünk, melynek egyetlen célja az, hogy egészséges gyerekeket neveljenek fizikai, érzelmi és szellemi szempontból is. Az e mögött húzódó legfontosabb elv pedig a fenntartható fejlődés, ami a gyakorlatban a szabad levegőn töltött programokban és a különböző projektekben valósul meg.

 

 

Ének-zene oktatás egy Waldorf-iskolában

Kép: waldorfbolt.com

 

 

Az ilyen iskolákban dolgozó pedagógusok feladata, hogy kellő egyensúlyban, életkorhoz igazodva segítsék, oktassák a gyerekeket. Ehhez kompetenciaalapú tantervet dolgoztak ki, amely nem feltétlen a tanulmányi eredményekkel méri a diák fejlődését. Nincs klasszikus osztályzás sem, a Waldorf-iskolába járókat szóban és szövegesen értékelik. A szülő a teljes tanév és az oktatás ideje alatt tevékenyen vesz részt az iskolai életben, így folyamatosan tud tájékozódni arról is, hogy hogyan teljesít gyermeke. (Természetesen amennyiben a tanuló másik intézménybe készül, valamint továbbtanulás előtt áll, meg kell jelennie a hagyományos osztályzásnak is az oktatásban.)

 

A teljes tananyag harmadokra bontható. A hagyományos iskolákban megszokott közismereti tárgyakon kívül a lelki-érzelmi fejlődést szolgáló ének-zenére, festésre, rajzra, agyagozásra, különböző drámaprojektekre; valamint a motoros-finommostoros fejlődést szolgáló tevékenységekre is jut idő, ide tartoznak a játékok, a kézimunka és a projektmunkák.

Ha valaki bővebben utána olvas, annak egyértelművé válik, hogy a Waldorf-szellemiség a közoktatás eredményorientált rendszeréhez képest teljesen más elveken és alapokon álló pedagógiát képvisel. Ezért is fogalmazódott meg Viktóriában egy bajai intézmény alapításának gondolata.

 

 „Azt látom magam körül, hogy az iskolás gyerekek nagyon leterheltek, rengeteget követelnek tőlük, és gyakorlatilag nincs gyerekkoruk. Én viszont boldog gyereket szeretnék. Lehet, hogy nem lesz a fiamból agysebész, de akármilyen szakmát is válasszon, azt tudatosan, saját magától tegye, úgy, hogy közben boldog és jól érzi magát. Semmiképpen sem szeretném, hogy azért legyen orvos, mert rákényszerítették.”

 

A létrehozott Facebook-csoporttal (Waldorf iskolát Bajára) egy felhívást intézett a szülők felé. Az alapítás óta eltelt idő alatt kiderült, hogy sokakat érdekel a kezdeményezés, és már van három olyan pedagógus is, akik szintén nyitottak az ötletre és hajlandók az ehhez szükséges képzés elvégzésére.

 

2016 őszén indulhat el az első osztály

 

Az, hogy egy Waldorf iskola létrejön-e, szinte csak a szülőkön múlik. Ez a szülői szerepvállalás meglepő lehet a megszokotthoz képest. „Egy szülői közösségnek kell alakulnia, be kell jelentkezni a Waldorf-szövetségbe – ez már meg is történt –, ők pedig bejegyzik a kezdeményezést. A bejegyzéshez viszont létre kell hozni egy egyesületet, ez szintén a napokban fog megtörténni. – magyarázta nekünk Viktória – Első osztályt indítanánk, mégpedig 2016 őszén, de ha összejönne egy második vagy harmadik, akkor persze azokat is. Ez azonban attól is függ, hogy találunk-e több pedagógust, hiszen több évfolyam esetében több tanárra van szükség.”

 

 

Kép: waldorfgodollo.hu

 

 

De az alapításnál nem ér véget a szülők feladata

 

 Mivel gyakorlatilag ők tartják fenn az iskolát, valamilyen mértékű hozzájárulást is kell fizetniük, amelynek összege megegyezés kérdése. Nagyon fontos a közösség szerepe anyagi téren is. – teszi hozzá a kétgyermekes anyuka.

Ebből a hozzájárulásból kell finanszírozni a pedagógusok bérét, az épület rezsijét, a fenntartást. A Waldorf tulajdonképpen csak a tantervet és a szellemiséget adja. „Mindent a szülők csinálnak, legyen szó a padlóról, a festésről, a dekorációról. Magyarán: az anyukák és az apukák közösen „összedobják” az iskolát. Nem úgy van, hogy beíratom a gyereket, és aztán várom, hogy valami történjen. Az iskola megalakulását követően is rendszeresen vannak szülői estek, ahol meg kell beszélni a teendőket. Olyan szülők jelentkezzenek, akik vállalják az ezzel járó feladatokat és a felelősséget, különben nem fogják jól érezni magukat a közösségben.”

 

A leggyakoribb félelem: hogyan fog tudni később beilleszkedni a teljesítményorientált rendszerbe a Waldor-iskolába járó gyerek

 

„Az alapokat ugyanúgy megkapja itt is. De én az érzelmi biztonságot sokkal előbbre valónak tartom, és ha az rendben van, akkor nem lehet gond. Nem félelemmel, szorongással megy a középiskolába a gyerek, mert önbizalommal teli, kiegyensúlyozott és egészséges annak a háttérnek köszönhetően, ami a nyolc év alatt körülvette.” – véli Viktória. Az iskolák közötti átjárhatóságra számos pozitív példát ismer Viktória is, a Waldorfban végzett diákok megállják a helyüket az egyetemeken, de más iskolákban is.

 

Várják szülők, pedagógusok jelentkezését, de a felajánlásokat is szívesen veszik

 

A különböző engedélyek megszerzésének és leadásának határideje mindig február vége – ebben az esetben 2016 februárjára szeretnének mindent elintézni. Viktória most éppen épületet keres, ez ügyben pedig tárgyalni fog az önkormányzattal is.

 

Egy olyan épületet szeretnének bérelni, amire már nem kell sokat költeni, és olyan helyen van, ahol a természetbe is ki tudnak menni a gyerekekkel, hiszen a Waldorf-iskolák tantervének fontos része a kinti játék és aktív időtöltés.

A megbeszéléseket rendszeresíteni fogják, a tervek szerint havonta egyszer fognak összeülni egy kötetlen játszóház-jellegű beszélgetésre, amelyekre majd hívnak Waldorf-tanárokat és gazdálkodási szakembert is, hogy az iskola anyagi vonzatával is tisztába kerüljenek az érdeklődő szülők.

 

Kép: vaciwaldorf.hu

 

 

Akit érdekel a kezdeményezés, csatlakozzon a csoporthoz és vegye fel a kapcsolatot Viktóriával. Mi is nyomon fogjuk követni az eseményeket.

hozzászólok