2024. November 23. Kelemen, Klementina

Magazin

Beszámoló a Mura – menti kerékpártúráról

Antal Tibor | 2017. Május 26. 08:57:54 | Utolsó frissítés: 8 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Graz.  A Murán több kerékpáros híd is van, még ha a képen nem is ez látszik

 

Bizonyára több olvasónknak feltűnt, hogy a Sugóparti hírek hétfőtől – szerdáig nem igazán frissült, csupán facebook oldalunkon jelent meg pár ajánló. Ennek okát nem technikai problémákban kell keresni, hanem hogy a teljes stáb egy nemzetközi kerékpártúrán vett részt, a Mura – menti kerékpárúton az ausztriai Graztól Szlovénián keresztül egészen a magyar határig. Ezzel kapcsolatban szeretnénk megírni tapasztalatainkat, illetve rávilágítani arra, hogy ez az iparág miért is virágzik tőlünk nyugatabbra, nálunk pedig nem annyira.

 

Egy apró különbség

 

Graz

 

Ingyenes katalógus kipostázva

 

Először is felkerestük a stájerországi turisztikai hivatal magyar nyelvű honlapján a szolgáltatás rovatot, ahol rengeteg prospektust lehet letölteni pdf formában, sőt kérésre pár nap alatt ingyenesen  ki is postázzák számunkra a kért dokumentumot! Nem csak kerékpáros anyagokat lehet rendelni, hanem mondjuk, a családi nyaralásokat is segítenek így megtervezni.

 

Az igen hasznos link:

https://www.steiermark.com/hu/szolgaltatas/prospektusok

 

Jómagam egy 70 oldalas füzetecskét rendeltem a Mura – menti kerékpárútról (Murradweg) amely igaz egyelőre csak német nyelvű, de feltehetően hamarosan ebben is lesz változás, és ami a legfontosabb, hogy  szakaszonként tartalmaz kerékpáros térképeket. A bicajosoknak ez nagyon praktikus, hiszen előre tervezhetnek, és ingyenesen juthatnak kézzel fogható információkhoz, de jó a vendéglátóknak is, hiszen például rengeteg szállásadó ajánlata található meg benne, így feltehetően nem veszteséges a szolgáltatás. Egyébként valószínűleg azért már ismernek minket, mert egy személy egyszerre csak 5 katalógust vagy plakátot rendelhet.

 

A Mura – menti kerékpárút katalógusa pdf formában:

Letölthető dokumentum

 

Nálunk feltehetően ilyen szolgáltatás nincs pedig jelentősen ösztönözhetné a vendégforgalmat. Miután kerékpáros társaimnak beszámoltam a lehetőségről egy fórumon, többen azonnal rendeltek, és már el is kezdték a tervezgetést.  Szóval talán érdemes lenne átvenni ezt a gesztust a sógoroktól a mi turisztikai hivatalainknak is.

 

Nagyobb különbségek

 

 

 

Kiépített  folyó-menti kerékpárutak

 

Ausztriában szinte az összes folyó mentén ki vannak építve a kerékpárutak, amennyire lehet a vízpartot követve. Ez több szempontból praktikus. Először is nagy emelkedőket így nem tartalmaznak az útvonalak, mely így mindenki számára könnyen teljesíthetőek. Másodszor víz közelben  biciklizni jó dolog akár a nyári időszakban is. Harmadrészt kijöli számunkra az útvonalat, és meghozhatja a teljesítés örömét ha a forrásponttól eljutunk a végpontig megismerve közben a folyó valamennyi arcát.

 

 

 Kerékpárút a Mura mellett

 

A legismertebb folyó – menti kerékpárút a Duna -menti (Dunaradweg),melynek korszerűsítésére az utóbbi időkben nálunk is sokat költöttek, de még nagyon messze vagyunk ahhoz az állapothoz, ami kívánatos lenne Budapest és Solt között például még vannak füves részek is, amivel a tavalyi felderítő utunk során találkoztunk, és ez köztünk szólva több mint ciki egy nemzetközi útvonalnál.

 

A tavalyi beszámolónk:

 http://sugopart.hu/magazin/felmertek

 

 

Rátérve a Mura – menti kerékpárút (Ausztria: 368 km)  általunk bejárt szakaszára: Graztól a szlovén határig mintegy 100 km-es etap szinte végig aszfaltozott. Egyedül Bad Radkersburg előtt van egy hangulatos erdei szakasz ami nem, de ott sincs probléma az úttal. Ami még fontos, hogy amennyire lehet követi a folyót, így gyakran kerekezhetünk mellette ráadásul zömmel árnyékban. A Mura egyébként a duzzasztó gátaktól függően hol gyors folyású, hol kevésbé. Időközönként pihenő helyek várják a túrázókat, és minden precízen ki van jelölve táblával. Nem csak hogy merre haladjunk, hanem hogy hány km-re vannak a következő települések, vagy hogy hol milyen szolgáltatás vár minket.

 

 

Ugyanezt már nem mondhatjuk el a szlovén szakaszról. Itt a Murával a hidátkelők kivételével nem találkozhatunk, és a kerékpárutak helyett is zömmel kisforgalmú autóutakon közlekedhetünk a települések között. Nem is tekernek már erre annyian csak az igazi megszállottak, míg Ausztriában több nyugdíjas csoporttal is találkoztunk akik tempójukból kiindulva rendesen edzésben lehettek. Nem mellékesen a kitáblázással is csak felületesen foglalkoznak, pedig ez az a rész, ami terén viszonylag kevés pénzből utol lehetne érni az osztrákokat. Itt például arra célzunk, hogy legtöbb helyen csak az irány van jelölve, de az hogy mi a következő állomás és milyen messze van, az már nem.

 

 Egy szakasz Szlovéniából

 

Kiaknázatlan lehetőségek

 

Nálunk a Mura Tornyiszentmiklós térségében éri el az országot és lesz határfolyó előbb a szlovénekkel, majd a horvátokkal. Ezek közül a szlovénekkel határos szakaszt mértük fel, és itt is az a jellemző, hogy egy kisforgalmi úton, vagy szorosan mellette haladhatunk Tornyiszentmiklós és Letenye között, de a Murával való találkozás élményét nem élhetjük át csupán a határátkelőknél. Nálunk egyébként a Mura – Dráva adta kerékpáros lehetőségeket érthetően közösen próbálják kezelni, de mások felmérése alapján egyelőre nagyon gyerekcipőben jár a dolog mind a magyar, mind a horvát oldalon.

 

A holkerékpározzak beszámolója:

http://www.holkerekparozzak.hu/turak/barcs-dravaszabolcs-harom-folyo-kerekpartura-a-drava-menten

 

Összességében a kerékpáros turizmus elterjedésére nálunk adottak lennének a természetes lehetőségek, és van is mihez csatlakozzunk, főleg Ausztria felé, ami azért is lenne fontos, mert megfelelő infrastruktúra esetén az ottani turisták mostaninál nagyobb része is szívesen folytatná útját hazánk felé. Ezen viszont a megfelelő környezetben kiépített utak szükségesek, ami szakértelem és persze pénz kérdése, de ez mellett oda kellene figyelni a megfelelő tájékoztatásra is, mert mint a példa is mutatja, van ebben is elmaradásunk Ausztriához képest, pedig ezt viszonylag könnyebben be lehetne hozni.

 

 

Még egy segítséget szeretnék szállás ügyben ajánlani a kerékpárosoknak: a Letenyétől 5 km-re lévő Murarátka felújított Vízi turisztikai bázisa igen kedvező áron (2000 Ft/éjszaka) várja a megfáradt vendégeket.

Részletek a település honlapján:

http://www.muraratkahonlap.extra.hu/turizmus.html