Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Egészen idáig bíztunk abban, hogy visszavonják, vagy legalábbis ésszerűsítik az új megyei matricás útdíjrendszert. A hónap végén úgy tudjuk, hogy átvizsgálásra kerül, tehát van még remény.
Nekünk, bajaiaknak a legfájóbb pont a szekszárdi Duna-híd fizetőssé tétele, hiszen annak közepén van a határ Bács-Kiskun és Tolna megye között, aki áthalad rajta nem egy, hanem két megyét is érint, vagyis a január elsején életbe lépett rendszer szerint két megyei matricát is vásárolnia kell.
Több hírportál is megírta már, hogy milyen állapotban lehetett az, aki ezt a térképet felrajzolta, mi már nem térünk ki hasonló véleményünk megosztására, csupán néhány mémmel szeretnénk érzékeltetni a helyzet abszurditását.
Kép: Tibi Atya
Kép: Szomszédok forever
Kép: Tibi Atya
A szekszárdi híd egy nagyon jó alternatíva azok számára, akik nem Pörböly felé, a meglehetősen keskeny és balesetveszélyes útszakaszon közelítenék meg a szomszédos megyét. Vajon a megyei matrica bevezetése után ki fogja a fizetős szakaszt választani? De ugyanez a helyzet több ELKERÜLŐ útszakasszal is, fizetőssé tételük éppen funkciójuktól fosztja meg őket.
A nemzeti útdíj honlapján a gyakori kérdések között szerepel az is, hogy „lesz-e kedvezményes megoldás a díjassá váló gyorsforgalmi Duna-hidakra”. Megyénkben kettő is van belőle: az M9-eshez tartozó szekszárdi Szent László és az M8-ashoz tartozó Pentele híd. A válasz egyértelmű és elkeserítő:
„Nem. A megyei matricák egy megye gyorsforgalmi útjaira érvényesek, a kérdéses esetekben a 10 ezer forintba kerülő két megyei matrica megvásárlása jelenthet megoldást.”
Az oldalon az is kiderül, hogy a térképen narancssárgával jelölt útszakaszokon (nemcsak a hidakon) az adott és a szomszédos megyére érvényes matricával is rendelkezni kell. A magyarázat:
„A megyei térképeken a megyehatár előtti utolsó fel- illetve lehajtó és a megyehatár közit szakasz narancssárga színű vonallal van jelölve. A jelmagyarázatban így szerepel:„Jelölt megyei és irány szerinti és irány szerinti szomszédos matricákkal használható szakaszok”. Fontos, hogy megyei matricával való közlekedés esetén egy megyében található díjköteles útszakaszok használatához az adott megyére érvényes e-matrica szükséges. A narancsszínű vonal azt jelzi, hogy az adott megyében az utolsó lehajtó után már rendelkezni kell a következő, szomszédos megyei e-matricával is, hiszen a megyehatárig már nincs további lehetőség a díjköteles szakasz elhagyására.”
Így annak, aki az M5-ösön halad, a Csongrád megyei határ és Kiskunfélegyháza déli csomópontja közötti szakaszon; valamint a lajosmizsei csomóponttól a Bács-Kiskun megyei határig két érvényes megyei matricát is használnia kell. Előbbi esetben Csongrád és Bács-Kiskun, utóbbiban pedig Bács-Kiskun és Pest megyei is szükséges a közlekedéshez.
A megyei matricák bevezetése meglehetősen érdekes módon történt. Erről kérdeztük Ikotity István bajai országgyűlési képviselőt:
Ha arra kíváncsi, hogy ezentúl hogyan juthat el ingyenesen Budapestre, olvassa el másik cikkünket a témában.