2024. November 20. Jolán

Közélet

Merre érdemes Bajáról Budapestre menni?

Antal Tibor | 2015. Január 06. 13:13:16 | Utolsó frissítés: 10 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Bajáról –  Budapestre autóval a leggyorsabban a 2010-es parlamenti választások előtt átadott  (ki érti amúgy…) M6-os autópályán lehet feljutni. Sokan azonban nem ezt választják, mert vagy szeretnének a pesti oldalon maradni, vagy egész egyszerűen csak nem akarnak útdíjat fizetni az utazásért. Január 1-től azonban változott a rendszer. Több eddigi ingyenes útszakasz némileg érthetetlen módon fizetőssé vált, így jobb odafigyelni annak, aki a második érv miatt választotta eddig sem az M6-ost.

 

A pesti oldal veszélyei

 

Kezdésnek egy jó hír: Az 51-es természetesen ( bár nem tudom írhatok e még ilyet) nem vált fizetőssé, és a bajai elkerülő út egyetlen szakasza sem. A dunavarsányi elágazásig minden az eddig megszokott, viszont aki itt nem fordul le Taksony/Dunaharaszti/ Soroksár  felé (510-es út) az könnyen csapdába eshet. Ugyanis az 51-esen folytatva utunkat az M0-ás kereszteződéshez érve a befelé a Nagykőrösi út felé vezető M51-es már fizetős, és kelet felé a körgyűrűn is csak az M5-ösig juthatunk ingyenesen.

Az M0-as nagyrészt ingyenes maradt, ezért is érthetetlen, hogy az M5-ös, és a 4-es út között miért kell ezentúl fizetni?

 

 

Tehát, ha meg akarjuk úszni a Pest megyei matricát (5000 Ft /év és csak éves matrica van megyeiből) marad a régi “jól bevált” Soroksári út. 

 

A budai oldal veszélyei

 

Buda felé először is Pörböly fele indulhatunk (2 óra 54 perc 192.2 km) , de ennek nincs sok értelme, tehát hagyjuk is.

 

A második megoldás a szekszárdi hídon (Szent László híd) átkelve a 6-oson folytatni utunkat.(2óra 47 perc 190.3 km)

(A kalkulátor minden esetben a Clark Ádám térig összegzi a kilűométereket.)

Nos ez nem a legolcsóbb megoldás, hiszen dupla vagy semmi alapon két megyei matricát is meg kell vásárolnunk a Bács – Kiskun, és a Tolna megyeit (10.000 Ft/év és csak éves  megyei matrica van).

Mivel ez a szakasz eddig sem a legkihasználtabb volt, félő hogy egész egyszerűen el fog néptelenedni, vagy csak a környékben élők fogják használni, tranzit útvonalnak pedig csak az, akinek eddig is volt autópálya matricája.

 

A következő lehetőség Soltnál átkelni Dunaföldvárra és a 6-os útra csatlakozni. ( 2 óra 50perc 180.6 km)

Ez az átkelési lehetőség szerencsére továbbra is ingyenes marad, de szerintem a bajaiak közül ezt a dunaújvárosi híd megépítése óta nem sokan eröltették.

 

Kicsit északabbra a már említett dunaújvárosi híd (engem  formája miatt a Star Wars 3. részében szereplő Grievous tábornok bázisának bejáratára emlékeztetett) szintén fizetős és két matricás lett( 10.000 Ft/év szintén) , úgyhogy ez a lehetőség is kilőve, pedig ez egy szerethető útvonal volt. (2 óra 53 perc 179.8 km). Igaz a 6-oson a fővároshoz közeledve a sorozatos körforgalmak kicsit figyelősek.

 

Az utolsó nem  fővárosi lehetőség a Dunán átkelésre  az M0-ás elkerülő út déli szakasza továbbra is ingyenes maradt.(2 óra 59 perc 173,6 km)

Az M1-es M7-es bevezető szakasza – ha arra kerülnénk -viszont fizetőssé vált (Pest megyei matrica 5000 Ft/év) ami azért is nehezen érthető, hiszen a körgyűrűn belül van.

A térképről nehezen értelmezhető, hogy ha a 7-es útról hajtunk rá a Budaörsi útra akkor pár száz métert behajtunk még a fizetős szakaszba (Pest megye 5000 Ft/év), vagy egész egyszerűen a rajzoló túltolta a piros filcet.Valószínüleg az utóbbi, mert az egy elég hosszú kereszteződés, de aki biztosra akar menni  menjen be a 6-oson.

Valamint Budakeszi felé a surranó úton is (Gyár utca) mehetünk, ha mondjuk a II. vagy a XII. kerület felé van dolgunk (Budakeszi út- Szilágyi Erzsébet fasor – Széll Kálmán tér), és ez az út is ingyenesen használható. Persze csak ha végig megyünk az M0-áson az 1-es útig. Az M1 – M7 bevezetőjéről csatlakozva fizetős a buli (5000 Ft/év Pest megyei matrica)

 

Még egy két finomság nekünk

 

 

-Ha esetleg nyaralni mennénk mondjuk Keszthelyre vagy Zalakarosra figyeljünk Kaposvárnál, mert az elkerülő út használatához ki kell váltaniunk a Somogy megyei matricát. (5000 Ft/év).

-Ha nyugatra indulunk a Győrt elkerülő út is fizetős lett. (Győr-Moson-Sopron 5000 Ft /év).

-A Liszt Ferenc repülőtérre vezető útra is kell a Pest megyei matrica (5000 Ft/év)

Persze az egyszeri rövid utaknál gazdaságosabb megoldás lehet a hagyományos 10 napos autópálya bérlet 3000 Ft-ért.

 

Kérdéseim:

 

-Miért nincs 10 napos megyei matrica, miért csak éves?

-Miért kell elkerülő utakért fizetni? Így az elkerülő utakat fogják elkerülni, azaz meg fog nőni a lakóterületek forgalma.

-Miért kell fizetni az M1 – M7 bevezető szakaszáért a körgyűrűn belül? Az 1-es uton Budaörsnél hatalmas forgalom várható ez miatt.

És a legfontosabb kérdés:

-Ha Magyarország valóban jobban teljesít, miért van szükség újabb és újabb adók bevezetésre?

Erre az adóra a szokásoktól eltérően már azt sem lehet  ráfogni, hogy majd a multik fizetik helyettünk.