2024. 20. Rafael

Közélet

Miért nem lehet még parkolni a víztorony alatt?

Bajai Városházi Sajtóiroda | 2023. Május 15. 16:28:38 | Utolsó frissítés: 1 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

A február eleji vihar óta nem lehet parkolni Baján a víztorony alatt. Pedig szükség lenne rá, hiszen a kórház szomszédságában van a terület. Így sokan a környező utcákban állnak meg, illetve a Pokorny utcában, annak ellenére, hogy ott megállni is tilos, hiszen ez a mentősök felvonulási területe. A problémával kapcsolatban Derekas László Péter, a Bajavíz Kft. ügyvezetője tájékoztatta a városvezetést.

Tisztelt Polgármester Asszony! Tisztelt Alpolgármester Úr!

Tekintettel arra, hogy mind Önökhöz, mind hozzám sűrűn érkezik megkeresés a víztorony alatti parkolási lehetőség jelenlegi korlátozásával kapcsolatban, a pontos tájékoztatás érdekében szeretném összefoglalni a jelenlegi helyzetet: A rendkívüli, károkozó szél 2023. február 4-én megbontotta a víztorony födémének vízszigetelését, ami a környező telkekre hullva károkat okozott. Néhol a födém hőszigetelése (kőzetgyapot) is sérült. A kb. egy héttel későbbi, újabb erős szél a már megbontott szigeteléseket tovább tépte. Az első esemény után korlátozott parkolási lehetőséget még biztosítani tudtunk, a második esemény utáni kárfelszámolás során azonban az alpinista vállalkozó jelezte, hogy a szigetelések alatti és most szabaddá vált perlitbeton réteg erősen mállik, szél vagy eső hatására innen kisebb-nagyobb darabok lehullására kell számítani, ami balesetveszélyes és anyagi kárt okozhat az esetleg ott parkoló autókban. Emiatt az üzemi terület lezárása felől voltam kénytelen intézkedni.

A víztorony kelyhének födémszerkezete az alábbi:Az előregyártott elemekből készített kehelyszerkezet felhúzását követően annak külső pereme és a torony szára között sugárirányban elhelyezett periodikus betonacélokat feszítettek ki a födém koszorúja és a víztorony szára közé. Az acélok egyik vége a szárba került bebetonozásra, másik vége pedig a koszorúba. Ezekre a kifeszített acélszálakra kerültek felakasztásra a 7 cm vastagságú (vékony) födémelemek, majd ezt a helyszínen betonozták le a fentebb említett perlibetonnal, melynek célja az acélszerkezet védelme és a béléstestek rögzítése, valamint megfelelő aljzat biztosítása a további hőszigetelő rétegeknek. Abban az időben a torony bádogtetőt kapott, amit később cseréltek bitumenes papírlemezre. Ez utóbbi rétegek sérültek meg a mostani viharkárban.

Jelenleg háromféle technológia jött számításba a szigetelés helyreállítására:

1. Járható hőszigetelő lemez (XPS) hőszigetelő réteg és dűbelekkel rögzített bitumenes lemezszigetelés felhelyezése. Ez ráhelyezhető a jelenlegi perlitbeton felületre, de dűbelekkel kell lefogatni a perlitbeton alatti, csupán 7 cm vastag béléstestekhez. Ennek nagy veszélye, hogy ha a béléstestet átütik, vagy az a belső felületén lepattogzik, akkor a víztér újbóli belső szigetelése, teljes felújítása válik szükségessé, ami nagyságrendileg megegyezhet a külső felújítás költségével. A teljes felületre kb. 5.200 db dűbel befúrása lenne szükséges, így könnyen belátható hogy a belső felület sérülése szinte elkerülhetetlen.

2. Ugyanez a rétegrend de TPU fólia vízszigeteléssel. Ezt szintén dűbelekkel kell rögzíteni, valamint ez a felület párás esős környezetben rendkívül csúszós, márpedig a födémen történő mozgást biztosítani kell a felhelyezett távközlési eszközök szerelését, karbantartását végzők részére is.

3. Lőtt purhab szigetelés kialakítása, vízzáró külső réteggel. Ez a típusú szigetelés megfelelő szilárdságú aljzatra kerülhet csak fel. A jelenlegi perlitbeton esetében a vállalkozó szilárdítási kísérleteket végzett, annak megállapítására, hogy szilárdító anyaggal átitatva elérhető-e a perlitbeton szükséges szilárdsága, de a kísérletek során azt állapította meg, hogy erre nincs esély. A purhab szigetelés felvitele előtt a födémen található kb. 50 m3 perlitbetont kézi munkával összegyűjtve Big-Bag zsákokban le kell daruzni, a felületet meg kell tisztítani. Ezen szigetelés esetében is járható felület kialakítására lesz szükség a toronyszár közelében. A dűbelezés veszélyei miatt jelenleg úgy tűnik, hogy a 3. verzió lesz megfelelő.

Árajánlat feltehetően jövő hétfőre készülhet, ezt követően erről egyeztetni kell a biztosítóval is. Árajánlat rendelkezésre állását követően a munka még mindig nem tud megindulni, mivel a hő- és vízszigetelés kialakításához az szükséges, hogy a szerkezet teljes mértékben kiszáradjon, hiszen a csapadékból származó nedvesség nem zárható be a szerkezetbe, mert az további károkat okozna. A fent lévő perlitbetont – elsősorban az acélszerkezet korrózióvédelme érdekében – csak a szigetelési munka megkezdése előtt közvetlenül célszerű eltávolítani. Mindaddig azonban a balesetveszélyes helyzet fennáll, az üzem terület nem látom megnyithatónak.

Tisztelettel: Derekas László Péter ügyvezető BAJAVÍZ Baja és Térsége Víz- és Csatornamű Kft.

6500 Baja, Mártonszállási út 81.Tel.: +36 79 426991E-mail: igazgato@bajaviz.hu

hozzászólok