Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Tájékoztatás!
Tisztelt III. és IV.Körzet tanyasi szülők sajnos a Bajai város vezetése úgy döntött, hogy nem indít és nem fizeti a Tanyasi iskola buszt mivel tíz millió forintba kerül az önkormányzatnak. A kérelmemet el utasították. Pénteken a Volán megállonál helyi járattal el lehet jutni az iskolákba, egy busz kisérő segítségével. – írta Horváth Szilveszter a Bács – Kiskun Megyei Cigány Önkormányzat elnöke Közösségi oldalán hat nappal ezelőtt.
Pedig a IV. kerületben a Nagy István utca folytatását leaszfaltozták az utóbbi időben, sőt buszforduló is épült a végén.
A témában a körzet önkormányzati képviselője, Kovács Csaba is megszólalt, és a múlt heti testületi ülésen a napirend után kérdéseknél felvilágosítást kért az ügyben.
De természetesen mi is tájékoztatást kértünk a polgármester asszonytól, amit ma meg is kaptunk:
–Baja Megyei Jogú Város Önkormányzata önként vállalt feladatként hosszú évek óta saját éves költségvetésének terhére biztosítja a Baja külterületein élő családok számára az óvodás és iskolás korú gyermekek nevelési-oktatási intézmények és lakóhelyeik közötti napi ingázását külön szerződéses buszjárat megrendelésével.
A korábbi években e feladatnak az adott tanévre vetített költsége – a piaci viszonyoktól függően – 2,5-5,5 millió forint között alakult. A COVID-19 pandémia okozta kedvezőtlen hatások, majd az azóta kialakult, napjainkban is tartó negatív világpiaci folyamatok (magas infláció, megnövekedett energia- és üzemanyagárak) miatt ez a kiadási tétel a 2022/2023-as tanévben már közel 11 millió forint volt.
2023. júniusában megkezdődött a 2023/2024-es tanév tanulószállításával kapcsolatos feladatellátás előkészítése minden releváns információ beszerzésével, illetőleg a lehetőségek és pénzügyi helyzet áttekintésével. Az előkészítési folyamat során megállapítást nyert, hogy a jelentős költség érdemben nem csökkenthető, az erre tett erőfeszítéseink (pl. üzemanyagár-követő szerződéskötés, járat útvonalának rövidítése, buszméret csökkentése, valamint ezen lehetőségek különböző kombinációi) eredményeként is legfeljebb 15-20 %-os költségcsökkentés érhető el. Tehát ezzel együtt is a teljes tanévre vetített költség minimum 8 millió forint lenne (2023. júniusi számítások szerint, amikor a gázolaj magyarországi átlagára 560,- Ft/liter körül alakult), ami aránytalanul magas ráfordítás az önkormányzat részéről úgy, hogy a mindeközben előzetesen bekért intézményi adatok alapján a szolgáltatást potenciálisan igénybevevő gyermeklétszám a tavalyi évhez képest 37 főről 25 főre, mintegy 30%-kal csökkent. Ezzel a létszámmal a feladat becsült költsége gyakorlatilag 400-500 ezer forint közvetett önkormányzati támogatást jelentene gyermekenként az adott tanévre vetítve.
Mindezekre tekintettel, valamint annak relációjában, hogy mind a Gólya sor környékén, mind pedig a IV. körzet tanya külterületén lakó gyermekek számára biztosított és elérhető az intézmények és a lakóhelyek közötti helyi menetrendszerinti buszjáratokkal való ingázás teljesen ingyenesen, az a városvezetői döntés született, hogy a tanulószállítás korábbi formája kerüljön megszüntetésre.
Álláspontom szerint a körülményeket, főként a pénzügyi vonatkozásokat tekintve ez volt a legracionálisabb döntés, mely ez ügyben születhetett, annak ismeretében főként, hogy a júniusi számításaink óta a gázolaj ára 560,- Ft/literről már kb. 650,- Ft/literre emelkedett (kb. 15%-os emelkedés), mely az eredetileg kalkulált bekerülési költséget még a tanév megkezdése előtt további 1-1,5 millió forinttal megemelte volna, és további drágulásra is számítani lehet. Az üzemanyag árának ilyen magas volatilitása gyakorlatilag tervezhetetlenné teszi a feladatot, a költségvetés tekintetében ez nagy bizonytalanságot is eredményez.
A tanulójárat megszüntetéséről az érintett intézményeket a 2023. július 3-án kelt, 01/27-2/2023 iktatószámú megkeresésemmel tájékoztattam, melyben arra kértem az intézményvezetőket, hogy a potenciális igénybevevő gyermekeket és szüléket még időben, jóval az iskolakezdés előtt tájékoztatni szíveskedjenek a változásról.
A helyi menetrend áttekintésével megállapítást nyert, hogy sajnos a helyi közösségi közlekedés egyes járatainak megállói, illetve induló és érkező időpontjai nem a legideálisabbak a külterületen élő gyermekek számára a nevelés-oktatási intézmények és lakóhelyeik közötti ingázáshoz, de a helyi menetrend soron következő módosítása során a lehetőségekhez mérten igyekszik az önkormányzat kezelni a helyzetet és optimalizálni a járatokat e szempontokra is tekintettel.
Mindent összegezve tehát úgy gondolom, hogy az érintett gyermekek, szülők, családok részéről némi alkalmazkodással (ami a buszmegállóig történő eljutást és az indulás-érkezés időpontját illeti) biztosított a busszal történő ingyenes ingázás, ezért továbbra is fenntartom, hogy a tanulószállítás különjáratát nem indokolt és nem célszerű a későbbiekben is fenntartani.
Nyirati Klára polgármester asszony megbízásából,
Tisztelettel:
Geri Gabriella