2024. December 24. Ádám, Éva

Közélet

Mi a baj a Bányai fűtésével?

Antal Tibor | 2016. Január 14. 15:49:44 | Utolsó frissítés: 9 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Virág Tibor

 

Január elején a legelső tanítási napon azt tapasztaltuk, hogy a fűtési rendszerünk gyengébb hatásfokkal működik, mint kellene. Először arra gyanakodtunk, hogy a téli takarékos üzemmód, valamint a január első hetében kialakult nagy hidegnek köszönhető, hogy ez a hatalmas épület nem képes felmelegedni, mert eddig ez volt minden januárban. De mivel másnap sem volt jobb a helyzet -sőt egyre gyengült a fűtéskapacitás- főleg a szeles termekben határozottan hideg volt. Ekkor két mesterhez folyamodtunk: az egyik aki a kazánokat üzemelteti az iskolában, a másik aki a szekunder rendszert ismeri. Mind ketten egymástól függetlenül hibát találtak. Az egyik az volt, hogy a kazánok nem megfelelő hatásfokkal működtek. Éltünk a gyanúval, hogy teli van hordalékkal a rendszer, és belülről tisztításra szorul. Ezért harmadik nap ide jöttek a szakemberek, és miután a harmadik óra után leállítottam a tanítást, leállították a fűtést, és indultak savazni a kazánokat, mely során kiderült, hogy a 4-ből 3  lyukas volt.

 

 Az iskola négy kazánja

 

A másik hiba az, hogy az épület keringető szivattyúja valamikor az 50-es évekből származik – egyébként  egy akkori jó konstrukció- ami igaz volt karbantartva, de valószínűleg végletesen elöregedett, és nem bírja megmozgatni, ezt a hatalmas mennyiségű vizet.  E kettő probléma találkozott: mivel nem viszi el a vizet az egyébként rosszabb hatásfokú kazántól a szivattyú, ezért az automata kazánok folyamatosan leálltak vészüzemmódba. 

 

 Az egy kazán langyosan tudta tartani a csöveket.

 

Ekkor úgy gondoltam, hogy nyilvánvalóan ezzel a helyzettel valamit tenni kell. A Nemzetgazdasági Minisztériumot (az iskola fenntartója a minisztérium) megkeresve teljes körű támogatást kaptam arra, hogy bármit megtehetek. Önálló gazdálkodású vagyok, ezért megrendeltük a szivattyút, és a kazánokat üzemeltető kft is megrendelte a kazánokhoz szükséges berendezéseket. A három kazán javításából egyre való berendezés volt Budapesten, amiért azonnal felutazott a kft alkalmazottja, és megkezdődött a karbantartási munka, ami tegnap este 9 órára azt a kazánt működőképessé tette. De a szivattyú is, és a kazánok  javító készletei sajnos külföldről érkeznek, és a rendelési határidő hat hét.

 

 

Ekkor gondoltam, hogy a várható komoly lehűlés miatt -amit már a hétvégére is előjeleztek-  a rendszer ez a fajta működése nem fogja kiszolgálni. Ekkor átmentem a főiskolára, és a kancellár urat megkérdeztem, hogy hasonlóan a III. Béla Gimnázium és a városháza közötti szerződéshez, a szakképzési centrum és a főiskola között is lehetne egy olyan szerződés, hogy mi bérleti díjért (természetesen korrekt összegért) átmegyünk, és legalább két hónapig ott tanítunk. Két perc alatt kezet fogtunk, megállapodtunk, és már folynak az előkészületek.

 

 A Béla után ezúttal a Bányai vendégszerepel a TK volt épületeiben.

 

A mai nap a teljes iskolavezetés átvonult és megnézte, hogy megfelelő lehet az a kapacitás amit kapunk, és azt láttuk, hogy maradéktalanul elég mindenre. Nagyon sokat segít, hogy gyakorlatilag 50 méterre van ettől az épülettől, tehát nem kell mindent átpakoljunk szó szerint, hanem a kollégák jönnek – mennek – mozognak.

Ha a két hónap alatt nem sikerül maradéktalanul elhárítani a hibát – reményeim szerint  igen –  akkor még 30 napra kaptam lehetőséget a főiskolától, amivel gyakorlatilag az április 15-ig tartó fűtési szezont lefedve meg van a lehetőség  a tanulóknak is, hogy tanuljanak – nevelődjenek, meg a kollégáimnak is, hogy végezzék a munkájukat. 

 

 Aki távolsági busszal jön, annak egy másik zebrán kell átmennie hétfőtől. A távolság szinte ugyanaz.

 

Biztattak azzal, hogy gyorsabban is lesz megoldás, de nem kockáztattam, mert ugye itt érettségizni fognak, szakmai vizsgát kell tenni, az iskolának működnie kell, és azt sem várhattam el, hogy a szerelők örökké éjszaka meg hétvégén dolgozzanak. Azzal, hogy kivonulunk az épületből, azzal teljes egészében átadjuk  nekik a munkaterületet, és reményeim szerint megoldják a problémát. Nem biztos, hogy ez hosszútávú megoldást jelent, ezért a minisztériumtól arra is engedélyt kaptam, hogy felkérjek egy mérnöki irodát, hogy mérjék fel szakszerűen az épület fűtésrendszerének műszaki állapotát,  és adjanak egy szakvéleményt arra, hogy hosszabb távon, hogy lehet ezt üzemeltetni.  A minisztériumtól azt a biztatást is kaptam, hogy ez a szakértői jegyzőkönyv megállapításai szerint fognak eljárni, és támogatják azt, hogy az iskola tudja végezni a munkáját.

 

 

“Hideg volt, nincs vita.”

 

Teljes egészében egyetértek vele hogy hideg érzete volt annak a gyereknek akinek végig kellett ülni egy szelesebb – hűvösebb teremben hat órát egy fa burkolatú széken. Ezért azt is mondtam az osztályfőnököknek, hogy amelyik gyerek érzékenyebb és ezekben a napokban azt jelzi, vagy jelezte hogy azért nem jött, akkor ne számítsák a hiányzását, tudjuk be annak, hogy az egészségét óvta meg. Nem volt tömegesen ilyen egyébként. Nagy segítségünkre van most ez az enyhe idő, hiszen egy -20 fokban tapasztaltuk ilyet az előző évben: még a rendesen működő fűtési rendszer is meg tud torpanni. Nem csak  egy iskolában, akár egy lakóházban is.

 

– Ha gyorsabban készül el a javítás és a szakvélemény akkor előbb fog visszaköltözni az iskola?

 

– Én úgy gondolom a 2 hónapot mindenképpen kitöltjük, mert ahhoz, hogy a szakvélemény elkészüljön, meg kell bontani a rendszert. Itt csöveket fognak vágni, lerakódást mérnek, stb.

A nagyobb munka nem a hiba elhárítása lesz, hanem a szakvélemény elkészítése, mely segítségévvel legalább 10-15 évre megfelelő megoldást tudunk csináltatni.

 

– Igaz hogy annyira hideg volt az épületben, hogy a számítógépek is lefagytak?

 

– Nem az nem hőmérséklet függő:)  Inkább az utóbbi időben egy-két áramszünet okozott problémát e téren.

 

– Ha sokáig lesznek az iskola tanulói a főiskolán, akkor lehet, hogy nem is érettségit, hanem egyből diplomát fognak kapni?

 

–  Én nagyon büszke vagyok, mert minden bányais egy pillanat alatt a főiskolára jár ettől kezdve. Ez egy szakmai bravúr:)

Ezt a poént a gyerekek is mondták vissza, és megköszönték, hogy de rendes ez magától…