Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Izraelbe utazott gyógykezelésre egy háromgyermekes fővárosi család, akik közül a legfiatalabb csemete mindössze 9 hónapos volt. A súlyos beteg apuka kezelése jól sikerült, azonban a koronavírus miatt behozott óvintézkedéseknek köszönhetően egy hónapra ottragadtak. Annyira el voltak keseredve, hogy az interneten keresztül kértek segítséget, és végül 8 óra alatt egy kis magángéppel tudtak hazatérni Magyarországra, melyet a pilótaképzéssel foglalkozó Multifly Kft. bajai ügyvezetője Michna Ottó irányított.
A gép 3-4000 méter magasan repült, mivel az ilyen repülők magasabbra nem tudnak szállni, és Athénban le kellett szállniuk technikai szünetet tartani. Végül a Pécs-Pogányi repülőtéren landoltak szerencsésen.
-A Galenus mentőszolgálat keresett meg minket a feladattal kapcsolatban, akik szervezték a mentést. – kezdte nyilatkozatáz a Sugóparti Híreknek Michna Ottó.
A nyirokrák beteg apuka esetleges Covid fertőzése végzetes lehetne számára. Ezért eleve nem volt egyszerű semmilyen kerülőutas megoldás részükre. A kihívás ebben az útban az volt hogy ez a repülőgép nem igazán ilyen távolságokra lett kitalálva , az Athén és Tel – Aviv közötti tenger feletti repülés elég hosszú ennek a gépnek. Bármilyen technikai probléma esetén nehéz a megoldás. Hogy érzékeltessem , ez a repülőgép mondjuk Münchenbe 2 óra alatt repül el.. ez a tenger feletti repülés két münchennyi távolság. Ahol csak víz van minden irányban.
Ez a gép nem „túlnyomásos” ezért ezzel a géppel maximum 12.000. láb magasságon lehet repülni, mert feljebb nincs elég oxigén az utasoknak. Ebből adódóan ez a gép az „időjárásban„ repül. Mivel még nem nyár van, ez okoz még megoldandó feladatot , például, most lefelé, Szaloniki és Athén közötti szakaszon olyan felhőben repültünk ami jeget „pakolt” a repülőgépre.
Ennek elkerülése nem volt lehetséges. A jég a súlyon kívül , a repülőgép (és propellerek) aerodinamikai tulajdonságait rontják, és egy idő után a repülőgép nem tud a levegőben maradni. A repülőgép jégtelenítő rendszerét használtuk, és sikerült megoldani a helyzetet, annak ellenére hogy ez a rendszer nem hosszú jégben való repülésre való.
A visszaúton meg , a nagyon nagy szembeszél okozott gondot, ami most a Földközi – tenger térségében uralkodott. (30-50 csomós szembeszél volt) A szembeszél hosszabbította az amúgy is hosszú utat a tenger felett, ahol a magasság változtatásával, a kisebb szél keresésével oldottuk meg, hogy elegendő legyen az üzemanyag. (amit végig számolgatni kellett, és és Rodosz magasságában döntést hozni, hogy elegendő-e az üzemanyag Athénig) Amennyiben Rodoszra kellett volna leszállnunk, az csak vészhelyzet jelentésével lett volna lehetséges mert az a repülőtér is zárva van. (nem beszélve arról hogy AVGAS üzemanyag nincsen Rodoszon) Az üzemanyag elég lett Athénig, ahol borzalmas turbulens időben szálltunk le, de a pici gyermekek, és szüleik is jól viselték a kemény megközelítést.
Ennek az útnak az előkészületei is kihívásokkal voltak teli. Görögországban le van állítva a repülés, a repülőterek be vannak zárva. Mi Samos szigetén szerettünk volna tankolni leszállni, de azt a görög légügyi hatóság és minisztérium nem engedélyezte, csak nagy nehezen Athént. Az engedélyezési folyamatban Szőke Tibor a pécsi repülőtér egyik vezetője segített állhatatos munkával.
A következő probléma a szintén lezárt izraeli repülőterek . Ennek is komoly engedélyezési eljárása volt , és az engedélyek megszerzésén túl, még az Izraeli titkosszolgálat engedélyei is kellettek, amik aztán különleges belépési eljárásokat kívántak az Izraeli légtérbe. (kódok, kérdések, speciális engedélyezési frekvenciák az utolsó 200 Nm alatt.
Féltem, hogy hogy fogják bírni a pici gyerekek és a szüleik , de szerencsére segített a ritka levegő és a monoton zaj, és szinte végig aludtak. (azért volt légi pelenkacsere is a babáknál)
Nagyon jó érzés volt az is ,hogy segíthetünk , de bennem munkált az a természetem is ami miatt anno az autóversenyzéssel is foglalkoztam, az hogy kihívás van amit meg kell oldani , jól tervezni és precízen végrehajtani.
Nagyon különleges élmény, hogy egy ilyen helyzetben, ilyen repülést teljesítettünk , különleges ,hogy nagy nemzetközi repülőtereken úgy szálltunk le, hogy nekünk nyitották ki. A repülőterek kihalva, terminálok lezárva. Tulajdonképpen egyik országban sem jártam, az útlevelem sem kellett, mert a Covid miatt az országokba belépni sem lehetett.
Szerencsésen hazaértünk és mielőbbi gyógyulást kívánok Zolinak az apukának.- zárta sorait a pilóta.