Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
A jelzálog alapú devizahitelesek a forintosításról és az elszámolás részleteiről, a nem jelzálog alapú hitelt felvevők pedig az elszámolásról kapnak majd tájékoztatást. Azok is kapnak értesítést, akiknek 2009. júliusa után járt le kölcsönszerződésük, és azok is, akiknek már felmondták a hitelüket és nem az eredetileg hitelt nyújtó intézménynek, hanem követeléseket kezelő cégnek tartoznak. Utóbbiak viszont már nem a banktól, hanem az adott cégtől kell, hogy visszakapják pénzüket.
Minden olyan deviza- és forinthitelre valamint lízingszerződésre, melyet 2004. május 1. és 2014. július 26. között kötöttek meg, de ahogy fent említettük, azokra a megszűnt szerződésekre is, amelyeket 2009. július 26-át követően zártak le vagy jártak le (a jóvátétel a felmondott, behajtóhoz került ügyekre is vonatkozik). A kivételek közé tartoznak azonban a támogatott lakáshitelek, a hitelkártya adósságok és a folyószámlakölcsönök.
Devizahitelesek esetében a hitelfolyósítást középárfolyamán kell számolni, a kamatokat és különböző díjakat pedig visszaállítják az indulási szintre, vagyis minden drágítást hatályon kívül helyeznek.
A törvény szerint közérthetőnek kell lennie, az elszámolásból pontosan ki kell derülnie, hogy mekkora összeg jár vissza az ügyfélnek vagy mennyit írnak jóvá fennálló tartozásából (mennyivel kevesebbet kell törlesztenie); valamint annak is, hogy az elszámolás után mennyi marad a hitelből, azt milyen kamattal, milyen futamidő mellett és mekkora törlesztőrészlettel kell teljesíteni.
Az enpenzem.hu kiderítette, hogy volt olyan devizahiteles, akihez már hétfőn megérkezett az utalás. Az Erste Bank ügyfelei voltak olyan „szerencsések”, hogy még a levél megérkezése előtt hozzájuthattak az elszámolás után visszajáró összeghez. Az MTI-nek a bank elnök-vezérigazgatója, Jelasity Radovan azt is elmondta, hogy közel százezer kölcsön után már húszmilliárd forintot kiutaltak. „Ott megerősítette, hogy ezek már lezárt ügyletek, de – mint kiderült – az érintettek mintegy felének már nincs is számlája a banknál. Utóbbiak viszont még nem örülhetnek a pénznek, őket az elszámoló levélben értesítik arról, hogy készpénzben vagy esetleg egy technikai számlára kapják meg a nekik járó összeget” – olvasható a portálon.
Tüntetés a devizahitelek ellen.
Kép: origo.hu
Ehhez kapcsolódóan fontos tudniuk, hogyha már nem azon a címen laknak, és/vagy nem az a bankszámlájuk, mint amit a kölcsön felvételekor leadtak, vegyék fel a kapcsolatot a hitelt nyújtó intézettel, különben előfordulhat, hogy a bankok nem fogják tudni megtalálni Önöket.
A többi bank szűkszavúbban nyilatkozott, de mindannyian a törvényi határidő betartását ígérték. A K&H és az OTP még perben áll az állammal, így esetükben lehetséges, hogy az ügyfelek csak később juthatnak hozzá pénzükhöz. Bár a K&H-nál a tervek szerint már március második felében elszámolnak az ügyfelekkel.
A devizahitel forintosításáról további információkat talál az azenpemzem.hu egy másik részletes anyagában: http://www.azenpenzem.hu/elszamoltatas/
A mai napon a Magyar Lízingszövetség nyilatkozott az MTI-nek: a közlemény szerint az elszámolás az autóhitelesek esetében is a magánszemélyek által 2004. május 1. és 2014. július 26. között megkötött élő szerződésekre vonatkozik, valamint azokra a megszűnt szerződésekre, amelyek bármilyen okból 2009. július 26-a után szűntek meg. Fontos különbség ugyanakkor, hogy az autófinanszírozási konstrukciókra nem vonatkozik a forintosítás.
A Magyar Lízingszövetség szerint az elszámolás körülbelül 250 ezer szerződést és 300 milliárd forintos állományt érint. A szövetség becslése szerint az autófinanszírozási konstrukciókhoz köthető elszámolás 100 milliárd forintos kiadást jelent a lízingtársaságok számára.
A Magyar Nemzeti Bank közleményt adott ki szintén a mai napon, melyben felhívják a figyelmet arra, hogy „a bankok a hivatalos értesítő kiküldése előtt elektronikusan vagy telefonon is tájékoztathatják ügyfeleiket az elszámolt összeg jóváírásáról, illetve teljesíthetik is a kifizetést, de ez nem pótolja a hivatalos értesítést, és nem rövidíti le az ügyfél panasztételi lehetőségének időtartalmát”.
A fogyasztók továbbra is a banki elszámolási értesítő kézhezvételét követő 30 napig nyújthatnak be panaszt pénzügyi intézményüknél. Az elszámolás nyomán visszajáró összegeket a pénzügyi intézményeknek legkésőbb az értesítő megküldése után 15 napon belül kell jóváírniuk az ügyfelek számláján (csökkentve ezzel azok tartozásait), vagy a már megszűnt fogyasztói szerződéseknél – ha ismert a számlaszám – átutalniuk. Nem jogszerűtlen ugyanakkor az sem, ha az elszámolás kiküldését megelőzően megtörténik a pénzügyi teljesítés – írja az MNB.
A tett panaszra 60 napon belül érdemi választ kell kapnia az ügyfélnek. Ha ezzel nem ért egyet, a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület vitarendezési eljárását kezdeményezheti.