2024. November 5. Imre

Közélet

Biztos hogy erre van szüksége városunknak?

Antal Tibor | 2017. Október 05. 18:44:23 | Utolsó frissítés: 7 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

“A mai Magyar Közlönyben megjelent adatok szerint, Baja Város Önkormányzata közterület-fejlesztésre, 80 millió forintot nyert. Információnk szerint a fenti összegből, az Árpád téri és a Szegedi úti körforgalom közepére  szökőkutak lesznek kiépítve.
A projekt Zsigó Róbert államtitkár, Baja és térsége országgyűlési képviselője javaslatára, a jövő évi költségvetésben szerepel.” – írta szerdán az amve.hu,

 

Nos, utána néztünk, és a Magyar Közlöny 2017. október 3-i számában valóban szerepel Baja neve mellett közterület – fejlesztésre 80 millió forint.

 

Forrás: Magyar Közlöny

 

Az információ helytállóságával kapcsolatban azonban sem a képviselő honlapján, sem az önkormányzati médiákban egyelőre nem találtunk megerősítést. De ha fedi a valóságot, akkor több okból is enyhén szólva meglepő a hír.

 

 

1. Így is szépek ezek a körforgalmak

 

Az Árpád – téri körforgalmat  2015 végén adták át, és a parkosítására (bár nyáron jobb formában van), valamint a később készült díszítő Baja feliratra sem eshet panasz. Nem mellékesen az Árpád – téren már van egy vizes attrakció,  az Árpád – kút, de az nyáron sem mindig működik.

 

Az Árpád – téri körforgalom

 

A “Bográcsos” körforgalom megpiszkálása sem lenne túlságosan érthető, hiszen nemrég  felújításra került, és ráadásul olyan körforgalom, ami egyedi az országban. Hűen kifejezi a bajaiságot, és népszerűsíti hungarikumunkat a bajai halászlét. Nem mellesleg a közepén található a bogrács, ahová a hír szerint a szökőkút kerülne.

 

A “Bográcsos” körforgalom az átutazók számára Baja egyik jelképe

 

2. Vannak problémáink amúgy is a szökőkutakkal

 

Azért is meglepő a hír, mivel a város északi határában van már egy olyan körforgalom, melyet szökőkút hivatott díszíteni, azonban ezt a funkcióját nem igazán tölti be, mivel évek óta nem működik.

 

A szökőkút az 51-es és az északkeleti – elkerülő út csomópontjában évek óta nem működik

 

Ez mellett más szökőkutakkal is szoktak lenni problémák a városban, amit ha fel mer említeni valaki, akkor gyakran politizálásról beszélnek. A Szentháromság – téri csobogó például felújítás előtt áll (egész évben nem működött)  amit  2017. második felére ígérték a márciusi várospolitikai fórumon. Ennek költségeit 45 millió forintra taksálták.

 

3. Máshová jobban kellene

 

A hír kapcsán körbe néztünk a  város többi  körforgalmánál is, és igazából találtunk olyat, amire sokkal jobban ráférne a fejlesztés. Az elkerülő út – Kaszás utca találkozásánál az új benzinkútnál lévő például csak füvesítve van, de legalább így jól átlátható.

 

Az elkerülő út – Kaszás utca találkozásánál lévő körforgalom

 

Az Aldi-nál lévő körforgalom, és a Bernhart Sándor utcai díszítésére viszont nem eshet panasz.

 

Az Aldi-s körforgalom

 

A Bernhart Sándor utcai

 

 Összességében tehát még egyszer meg kellett nézzük, hogy a cikk valóban a közélet rovatban van, és nem valami féle Kész átverés show az egész, de igazából a túránk után is értetlenül állunk előtte.  Jó tudjuk, nekünk semmi sem jó. és nem vesszük észre hogy fejlődik a város. Meg azt is hallottuk már hogy hergeljük a lakosságot, de ez az infó amire sokan ingerülten reagáltak a fórumon, és feltehetően nálunk is ez várható, most nem tőlünk származik első kézből.  De a kérdésünk ennek ellenére mégis az lenne, hogy biztos, hogy a fejlesztési feladatokra elnyert 80 millió forintot pont erre  a két körforgalomra kellene elkölteni a költségvetésből, aminek nagyon sok helye lenne?

 

Például: Az elkerülő út befejezéséről  rég hallottunk már

 

Az elkerülő út befejező, déli szakaszának megépítésére sincs sok remény (igaz az nagyobb falat is lenne), pedig  Zsigó Róbert országgyűlési képviselő a Lényeg című újságnak még 2009-ben nyilatkozta, az elkerülő út északkeleti részének átadásakor,  hogy  “a  2010-es költségvetési törvényhez módosító indítványt nyújtottam be a déli szakasz és a Türr István Duna – hídhoz vezető északi szakasz munkálatainak megkezdéséhez állami támogatásért. Így lenne teljes a Baját elkerülő út. Bízom benne, hogy a kérésem nyitott fülekre talál!”  Az akkor  ellenzéki képviselő módosítóját lesöpörték, így a 2010-es önkormányzati választásokra készült (amin polgármesterjelöltként indult és nyert) választási programjában (Baja legyen a legsikeresebb város) már ígéretként szerepelt a hiányzó elkerülő útszakasz, és a kikötő felé vezető feltáró út is.

 

Az elkerülő út déli része viszont azóta sem épült meg. Pedig elvileg most a kormánypártiként a támogatást is könnyebb lenne megszereznie, mint 2006 és 2010 között ellenzékben, amikor annak ellenére megépült az északkeleti szakasz, hogy a város országgyűlési képviselője mellett polgármestere is ellenzéki volt.

 

A déli elkerülő út a múlt heti testületi ülésen is szóba került, az Integrált Településfejlesztési Stratégia megvalósulásáról szóló éves beszámoló kapcsán.  Hajdú Miklós, a Sikeres Bajáért Egyesület frakcióvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a nem rég módosított 2020-ig szóló útfejlesztési tervekben nincs benne a déli elkerülő út megépítése.

Dr. Révfy Zoltán független képviselő szerint úgy kellene a városnak, mint egy falat kenyér, és a városnak a stratégiai globális kérdésekben sokkal nagyobb lobbi erőt kellene tudnia felmutatnia, ahhoz, hogy az államnál ezeket a beruházásokat időben előre tudják venni.

Kovács Csaba fideszes képviselő viszont emlékeztette az ellenzéket, hogy a parlamentben nem egy, bajai képviselő ül hanem kettő.  Zsigó Róbert szerinte nem kevés pénzt, és nem kevés lobbi tevékenységet folytat a város érdekében, viszont Ikotity Istvántól (ellenzéki LMP-s képviselő) ezt nem látja.

 

Erre válaszként Ikotity István által nyáron kiadott Tiszta Lap című újságból idéznénk, amiből kiderül, hogy az országgyűlési képviselő módosító indítványt is benyújtott például az elkerülő út kapcsán.

 

“Közlekedés: Hiába ígérte Zsigó Róbert fideszes országgyűlési képviselő sokszor a választások előtt, hogy befejezik a városunkat elkerülő gyűrűt, vagy hogy tisztességes összeköttetésünk lesz az autópályával. Ezeknek a tervezése is ugyanúgy áll, mint ahogy állt évekkel ezelőtt. Réges-rég tervekkel kellene kopogtatnia a főnökeinél és a költségvetések elfogadásakor – hogy pénz is legyen rá. Költségvetési módosítót nyújtottam be néhány hete Baja város elkerülő-útjának befejezése és az autópályával összekötő négysávos út érdekében 16 milliárd forint értékben. A fideszes többségű bizottság lelkiismeret-furdalás nélkül leszavazta! A város közlekedési hálózata még a jelenlegi forgalmat sem tudja kiszolgálni. Iskolaidőben reggel hosszú sorok állnak pl. a Szent Antal utcában. Ország szégyene, hogy a Szegedi úton még mindig nincs vasúti felüljáró. Tudnak még egy olyan várost Magyarországon, ahol a város közepén vasúti forgalom miatt időnként lezárnak főutat, jelentős torlódást okozva ezzel?”
 
Az említett Tiszta lap c. újság itt olvasható:
 
Valóban két szőkőkútra van most legjobban szüksége városunknak?