Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Nagyon szebb ajándékot nem tudtam volna elképzelni névnapomra (persze nyilván nem nekem akartak kedveskedni) a városvezetéstől, mint hogy leaszfaltozták a Petőfi-szigeten a Március 15. sétányt egészen a teniszpályákig. Lefelé egyenesen már egy kicsit elhasználódott az úttest, míg a Ferenc- csatornával párhuzamosan eddig betonlapok voltak.
Jobbra az út mellett a térköves kerékpár út is elkészült.
Sokkal jobbak lettek így a közlekedési körülmények az autósok számára. Kérdés, hogy a sziget teljes területére érvényes sebességkorlátozást (30 km) ezentúl mennyire fogják betartani a szakaszon. Talán a fekvőrendőrök segítenek a problémán ha visszahelyezik őket.
Az útfelújítás feltehetőleg a nagyturisztikai project része, csakúgy, mint a kerékpárút, mely már a Petőfi-szigeten teljesen elkészült, akár csak a Nagy-Pandúron a Futrika és a Mazsola utcában. Pedig az előzetes tervekben csak zúzott kőről volt szó az üdülő övezetben, így ezért jár a legnagyobb köszönet, hiszen az itt lakók és nyaralóval rendelkezők régi álma vált ezzel valóra.
A térköves rész talán szebb, de az aszfalton a drótszamarak sokkal jobban gurulnak.
Hátra van még viszont a folytatás az erdőben a töltésen, ahová zúzott kő borítás fog kerülni, a piactól a Sugó hídig és azon keresztülvezető rész, valamint a napokban készül az út szélesítése a Nagy-Pandúr szigeten a Ferenc csatorna mellett a zsilip irányába.
Ha mindez befejeződik valóban érdekes csillagtúrákat lehet majd összeállítani városunkban, és a helyzet még javulhat, ha befejeződik a magaspartfal megerősítése, bár igaz, hogy a hajógyártól a Szentháromság térig nem vezet majd kerékpár út a Sugó mellett, de nem hivatalosan a kis szerviz út talán alkalmas lehet erre is.
És arról még nem beszéltem, hogy az Európát átszelő Duna menti kerékpárúton túrázók elé milyen változatos látvány fog tárulni. A Duna parton minden igényt kielégítő kerékpáros pont épült a Gemenc Zrt jóvoltából amit tavaly ősszel adtak át, és az Euro 6-os útvonala is az eddigiektől jóval “bringásbarátabb” lett. Ugyanis azoknak akik részt vesznek egy Duna túrán a lehető legfontosabb, hogy minél többet víz közelben legyenek.
Ennek tudatában is örömteli, hogy a városba bevezető szakasz a töltésre került át, és Szentjánost érintve halad a Sugovica parton, majd a piacnál a Bajcsy-Zsilinszky út mellett felkúszik, és átkel a Petőfi-szigetre. Ezt követően az új kerékpáros hídon mely most már tényleg hepehupás kel át a Nagy-Pandúrra. A hepehupát most nem úgy kell érteni ahogy eddig, hiszen korábban írtunk már arról, hogy alapból nem hibás kivitelezés miatt lett a felület olyan amilyen, hanem mondjuk, hogy a tolószékesek dolgát is megkönnyítse. Pár napja azonban a Nagy-Pandúr szigeti hídfőn buckák jelentek meg, amit reményeink szerint mivel még nem volt átadás garanciálisan fognak javítani a kivitelezők.
Lassan megjelennek a buckalakók is.
Visszatérve a “Dunaradweg”-re a kerékpáros hídról lekanyarodva kiszélesítették az utat, így itt nyitott kerékpár sáv lesz.
A várost átszelők a leghangulatosabb részhez az üdülőövezethez érve érnek, de az erdőn keresztül se lesz majd csúnya amíg vissza nem érnek a zsiliphez, ahol a nemzetközi kerékpár út visszatér régi medrébe Szeremle felé. Kis kerülő, de minden biciklisnek ajánlani tudom majd, már ha nem teszi tönkre az erdei részt megint valami rekord árvíz.
A tábla ki van rakva, lehet beljebb már dolgozik is valaki.
Összességében tehát a project befejeztével Baja bicajos szempontból mérföldkövekkel lesz jobb hely, mint eddig. Főleg aki átutazóban látja a várost. Mondom ezt azért mert elsősorban a nyári hónapokban rengeteg kerékpáros túrázót láthatunk Baja utcáin ha nyitott szemmel járunk, akik főleg német nyelvterületről érkeznek.
Ennek ellenére alapvető problémák még maradnak. Az 51-es út mellett például csak a Kölcsey Fernc utca torkolatától vezet kerékpár út Szentistván felé.
Az újvárosi út nincs összekötve a belvárosival, amit most ha minden igaz át akarnak vezetni a Miklós utca torkolatától az Euro 6-os útvonalára, hogy aki a belvárosba akar menni az majd egy körforgalomban térhessen vissza az Árpád téren.
A belvárosi út véget ér a Vörösmarty út – Oroszlán út sarkán és onnan sokan a járdán folytatják, a belvárosi zöldséges mellett az árkádok alatt a lámpák irányába közlekedő bringások sokaságáról nem is beszélve. Nincs az Ökopark előtt kerékpártároló. És még sorolhatnám.
Továbbra is úgy gondolom, hogy sokat segíthetnénk az ügyön, ha létrehoznánk Baján egy kerékpáros érdekvédelmi szervezetet, amely képviselni tudná a két keréken közlekedők érdekeit, sőt időnként rendezvényeket is szervezne.
Lencsés Péternek és barátainak köszönhetően minden esetre most vasárnap is lesz 15.00-tól Critical Mass, melyre a Tóth Kálmán téren lesz a gyülekező.
Erről korábbi cikkünkben írtunk, és ajánlani tudjuk mindenkinek.
http://www.sugopart.hu/magazin/a-varos-felfedezese-bringaval
És persze a Petőfi-szigeten is akad még kisebb – nagyobb megoldandó feladat. A Sugovica Hotel és Kemping problémáját mindenki ismeri, de a Szikla söröző, vagy mondjuk úgy régi nevén golfpálya is évek óta zárva tart.
Ezen problémák megoldása nem fog menni egyik napról a másikra, viszont a Radnóti kollégiumtól a Sugovica hotelig a szigetkörön éghetnének a lámpák, és a futópálya mellett reményeink szerint fognak majd aljnövényzetet irtani.
Olyan csalitos, és lassan jön a szúnyog szezon.
Akit pedig a kerékpáros érdekvédelmi szervezet érdekel, vagy csak van egy jó ötlete, az keressen bátran.
Szerencsére sok fejlesztés volt az utóbbi időben városunkban, de összefogással lehetne még mit változtatni.