2024. November 23. Kelemen, Klementina

Kékfény

Baja és Kalocsa környéki vendégmunkások balesete Münchennél

www.kalohirek.hu | 2018. Január 11. 18:25:13 | Utolsó frissítés: 7 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Fotók: München – TZ hírportál

 

A Münchenhez közeli Ostin és Hausham között december 28-án, 20 óra után néhány perccel szenvedett súlyos közlekedési balesetet az a 29 éves szakmári fiatalember, aki Kalocsa és Baja környéki, Németországban dolgozó vendégmunkásokkal tartott haza.- írja a Kalohirek.hu

 

 

A kettő, szinte egymásba érő települést összekötő 2076-os számú úton enyhe havazás közepette haladó magyar Ford Galaxy kisbusz elé váratlanul egy 22 éves helyi német lány a mellékútról felhajtott. A lány a havas, csúszós úton elvesztette az uralmát az általa vezetett Suzuki Sx4 személygépkocsi fölött, és frontálisan összeütközött az akkor már fékező ezüst színű Ford Galaxyval. A Ford utasai közül a sofőr és az egyik ugyancsak húszas éveiben járó hátsó utas könnyebb, míg az anyósülésen és a sofőr mögött ülő két 50-60 év közötti hölgy súlyos, akár maradandó sérüléseket szenvedett. A súlyos sérülteket először a mentőszolgálat helyben felállított mobilsátrában látták el, majd miután stabilizálták az állapotukat, az egyiket a müncheni, a másikat a Bad Abling-i kórház traumatológiai osztályára szállították. Ez utóbbi súlyos sérültet a német mentő január 10-én hozta az osztrák-magyar határig, ahol a mentőszolgálat bajai munkatársai vették át. A másik súlyos sérült továbbra is a müncheni kórházban van.

 

 

A német hatóságoktól kapott tájékoztatás szerint a mentők és a rendőrség 20 óra 20 perckor kapta a riasztást, de a helyszínre egy tűzoltó egységet is útba indítottak. Az utat két órára teljes szélességében lezárták. Az úttest takarításában és a sérült járművek elszállításában a tűzoltók is közreműködtek. A két könnyebb, vélhetően enyhe agyrázkódást szenvedett magyar, illetve a hasonló tüneteket produkáló német sérültet is kórházba szállították megfigyelésre, de ők már másnap elhagyták az intézményt. 

A súlyos baleset híre helyben is futótűzként terjedt. Az esetről más médiumok mellett a müncheni TZ hírportál azonnal, még a helyszínről beszámolt, de a másnapi újságokban is hír értéke volt a magyar vendégmunkások által elszenvedett balesetnek.

 

 

Hivatalosan megerősített információnk szerint a rendőrség a balesetet szenvedett Ford Magyarországról érkezett tulajdonosának másnap adta ki a tároló helyre szállított roncsot, illetve a járműben lévő csomagokat, értékeket. Az eljárás folyamatban van, a német rendőrség a balesetben résztvevőket elsődlegesen már meghallgatta.

A Kalohirek információi szerint a balesetben az a hölgy sérült meg legkomolyabban, aki a sofőr mögötti ülésen ült és a biztonsági öve nem volt becsatolva. Az elszabadult, a hirtelen fékezéstől előrevágódó csomagok is közrejátszhattak abban, hogy a lábai az első két ülés közé beszorultak és nagyon súlyos sérüléseket szenvedett. A német orvosok az elmúlt napokban már több műtétet elvégeztek rajta. A további beavatkozásokat és a rehabilitációt már Magyarországon végzik, miután ma a német mentők az osztrák-magyar határon átadták a beteget magyar kollégáiknak.

A müncheni kórházba szállított betegről annyit tudunk, hogy három hasi műtéten esett át, és valószínűleg a kinyíló légzsák okozta sérülésektől komoly mellkasi fájdalmai vannak. A elemi erejű ütközésre jellemző, hogy mindkét érintett jármű légzsákjai kinyíltak, a kocsik gyakorlatilag totálkárosra törtek.

 

 

A súlyos baleset annak ellenére több jogi kérdést felvet, hogy szinte bizonyosra vehető: a Ford Galaxy szakmári vezetője vétlen a baleset bekövetkezésében. Ám egy ilyen eset kapcsán a német rendőrség nagy valószínűséggel vizsgálja, hogy az érintettek milyen minőségben tartózkodtak az országban, legálisan vállaltak-e munkát, illetve hogy a magyar jármű vezetője mennyit ült aznap a volán mögött. Ez a reakcióidő szempontjából lehet fontos. Sajnos nem ritka, hogy a Németországba vendégmunkásokat szállítók kora reggel elindulnak, majd 900-1000 kilométer megtétele után már fordulnak is vissza. Sajnos nem minden esetben van váltó sofőr. Miután a legtöbbjük nem hivatalos vállalkozás keretében fuvaroz, ezt rajtuk nem tudják számon kérni. Aztán az is figyelemre méltó szempont lehet: az utasok azért fizetik ki a sofőrnek az előre kialkudott viteldíjat, hogy épségben szállítsa őket haza. Ez egy olyan polgári jogi szerződés, ami ha nem teljesül, annak következményei lehetnek.

 

A müncheni német hatóságok egyik elejtett mondatából tudjuk, hogy a napokban ehhez a helyszínhez közel egy hajósi busz vezetője és ugyancsak vendégmunkás utasai szenvedtek balesetet. Ám ennél az esetnél a magyar sofőr felelősségét vizsgálják. Információnk szerint ezen a buszon váltósofőr is tartózkodott.