Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Óriási várakozás övezte a magyar filmes szakma részéről az idei cannes-i filmesztivált, hiszen már jóval az esemény előtt sejteni lehetett, hogy Nemes Jeles László első nagyfilmje komoly díjakat söpörhet be. Bár az Arany Pálmát végül nem a Saul fia kapta; a rendező tökéletesen elégedett a Coen-fivérek vezette zsűri Nagydíjával.
Megrázó érzés a semmiből a filmes világ közepébe belekerülni, de az volt a legfontosabb, hogy beszéljenek erről a filmről. Teljesítettük ezt a feladatot – mondta vasárnap este az MTI-nek Nemes Jeles László Cannes-ban – Nagyon komoly dolog, hogy a zsűrinek is ennyire tetszett a film azok után, hogy a fesztiválon sokat volt róla szó, és hogy el tudtuk adni mindenhol a világban. Ráadásul a Sonynak (az amerikai forgalmazónak) nagyon nagy tervei vannak vele – hangsúlyozta a rendező.
Az auchschwitzi koncentrációs táborban játszódó mű lenyűgözte a zsűri tagjait: Teljesen új jellegű a film, nagyon erős és nagyon más. A holokauszt témáját már nagyon sokszor feldolgozták, de ebben a filmben nagyon különleges módon nyúltak hozzá. És a rendező nagyon fiatal. Fontosnak tartottuk, hogy díjazzuk a fiatal tehetséget – fogalmazott Sophie Marceau.
A zsűri sajtótájékoztatóján Xavier Dolan kanadai rendező elmondta: őt leginkább a Saul fia érintette meg a versenyfilmek közül. Jóllehet a fesztivál elején vetítették a filmet, a zsűri tagjai végig nem felejtették el, többször igen mély beszélgetések születtek a mű kapcsán – hangsúlyozta a zsűritag.
Sienna Miller brit színésznőre pedig “elképesztő hatással” volt Nemes Jeles László műve. Szavai szerint sosem látott még ilyen jó filmet a holokauszt témájáról. Mint elmondta, úgy tudott meg rengeteget a holokausztról, hogy vizuálisan tulajdonképpen nem is mutattak meg direktben semmit. Ez szerinte “lélegzetelállító teljesítmény” egy elsőfilmestől, Röhrig Géza alakítása pedig sokkolta és mélyen megérintette.
A világ egyik legjelentősebb filmes seregszemléjére akkreditált kritikusokból álló zsűri a hivatalos versenyprogramba meghívott 19 alkotás közül, de a nemzetközi zsűritől függetlenül választotta ki a szerintük legjobb filmet. A magyar versenyfilmnek ítélt (Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége) FIPRESCI-díjat szombaton, egy nappal a hivatalos díjkiosztó előtt adták át a cannes-i fesztiválpalota egyik különtermében. A világ több száz filmkritikusát tömörítő szervezet díjának sorsáról kilenctagú nemzetközi zsűri döntött, amelyben Mario Abbade Neto brazil elnök mellett Franciaország, India, Egyiptom, Dánia, Hongkong, Nagy-Britannia és Törökország vezető filmkritikusai foglaltak helyet.
A rendező a bulvárlapoknak is szolgáltatott témát, a képen Natalie Portman színésznővel láthatjuk.
A Saul fia kiérdemelte a a francia Francois Chalais-díjat is a 68. cannes-i filmfesztiválon. Az 1996-ban elhunyt francia kulturális újságíró és filmkritikus emlékére alapított díj fővédnöke a francia kulturális minisztérium, a Francia Filmintézet (CNC), valamint a France Télévisions francia közszolgálati televízió, az RTL kereskedelmi rádió és a Le Parisien című francia napilap. A díjat egy héttagú francia újságírókból és filmes személyiségből álló zsűri – amelynek idei elnöke Yves Boisset francia filmrendező – ítéli oda minden évben egy aktualitása miatt is fontos filmnek.
A díjat egy nappal a hivatalos díjkiosztó előtt vette át Nemes Jeles László rendező és Röhrig Géza, a film főszereplője a cannes-i Grand Hotel-ben. Néhány órával aztán, hogy az alkotás megkapta a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének díját is.
Nemes Jeles László, Röhrig Géza (a film főszereplője), Clara Royer (társszserző) és Urs Rechn német színész
A Vulcain elnevezésű technikai díjat Zányi Tamás “kiemelkedő hangmérnöki munkájáért” kapta meg. A film forgatókönyvét Nemes Jeles László és Clara Royer írta, a producerek Sipos Gábor és Rajna Gábor voltak, a főszerepeket Röhrig Gézán kívül Molnár Levente, Urs Rechn és Zsótér Sándor alakította. A Laokoon Filmgrup gyártásában készült alkotást a Magyar Nemzeti Filmalap több mint 320 millió forinttal támogatta.
A rendező korábban így nyilatkozott a Magyar Narancsnak: “Tudatosan ellene mentünk a holokausztfilm kódjainak, ami azért is fontos, mert sok esetben nem történelmiek az eddig használatban lévő kódok, logikák. A háború utáni filmes sémák túlélési történeteknek felelnek meg. Nekem az európai zsidóság elpusztításáról nem a túlélés jut eszembe. Egy olyan filmet akartam csinálni, ami Auschwitz mélyéről szól, úgy, hogy a reprezentáció elválaszthatatlan legyen egy ember szubjektivitásától. Nem törekedtünk totális rekonstrukcióra, az nekem mindig gyanús, mivel nem lehetséges lágert és népirtást teljességében megmutatni. Le kell szűkíteni az ábrázolást.”
A filmet a Mozinet Kft. forgalmazásában június 11-től vetítik a magyar mozikban. Addig is, nézzék meg Nemes Jeles első díjazott alkotását, a Türelem című kisfilmet: