Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Kíváncsi voltam a titkára, de Harsányi Zsolt ügyvezető-tulajdonossal beszélgetve rájöttem, hogy nincs itt semmi titok: a vezető személyiségének kisugárzásán múlik minden.
Külső munkatársként öt éve foglalkoztat az AXIÁL, nagyon sok dolgozójával találkoztam és beszélgettem a géppróbák során. Idővel feltűnt valami: mindenki csak jót mondott a cégről és vezetéséről. Persze, ha valakinek problémái lennének, valószínűleg nem nekem önti ki a szívét, de idővel akkor is kialakult az érzés, hogy ha munkahelyet kellene választanom, egyik jelöltem az évtizedek alatt megismert sok-sok magyar és multinacionális vállalat közül éppen ez lenne: Harsányi Zsolt csapatában szeretnék dolgozni. És nemcsak azért, mert ösztönösen a sikerhez csatlakozik az ember. A megérzést bizonyossággal szerettem volna felváltani, ezért beszélgetésre kértem az ügyvezető urat.
– Rögtön a kezdetben egy ekkora birodalom volt a víziód?
Dehogyis! 1991-ben tönkrement a BKR, a Bajai Kukoricatermesztési Rendszer, ahol dolgoztam, és egyszerűen csak meg akartunk élni két kis gyerekünkkel, így lettem kényszerből önálló, megannyi kollégámmal és sorstársammal együtt. A korábbi elfoglaltságomat folytatva IFA és Zetor alkatrészeket árultam, Polski Fiat 650-essel jártam beszerezni Csehszlovákiába, Lengyelországba. Micsoda kalandok voltak a korlátozottan kiváltható valutával, zokniba rejtett pénzzel, amit aztán a sparheltbe rejtett az üzletfél… 34 négyzetméternyi iroda-bolt raktárt béreltünk, az üres dobozokat a polcon hagytuk, hogy többnek lássék az áru.
– Sokan kezdték szerényen, de csak egy mikrovállalkozásból lett AXIÁL. Mi volt a különbség?
Mások megelégedtek azzal, hogy némi nyereséggel eladnak egy csomó alkatrészt. Nemigen jutottak ötről a hatra, sokan befuccsoltak. Én viszont volt szervizmérnökként tudtam, hogy például nem hengerhüvelyre vágyik, akinek lerobbant a gépe, hanem arra, hogy az adott javításhoz szükséges sokféle alkatrész mindegyikét megkapja egy helyen, egyetlen utánajárással. Megszereztem az alkatrész-katalógusokat, csehül és németül is kiismertem magam bennük, ésszerű készleteket állítottam össze, és az utolsó csavarig minden szükségeset együtt kínáltam. Persze, hogy hozzám szoktak az ügyfelek, nőtt a forgalom, a bevétel, a cég. Nem tudatos döntés, valami nagy elhatározás eredménye volt ez, hanem egy ésszerű üzleti modellé. A többi magától jött.
– Egy bizonyos nagyság fölött nem csinálhat mindent maga az ember. Hogyan szemelted ki a munkatársakat?
Az első ötön múlik a cég későbbi sorsa! A közelből válogattam, volt kollégák, ismert szomszédok, derék sváb emberek közül. Adódott olyan furcsaság, hogy diplomás ember vezette az Avia teherautót. Alapelvem, hogy meg kell bízni a hús-vér emberekben, bennük lehetett, és én meg is bíztam. Tudom, mit várhatok el valakitől, mert olyan családból jöttem, ahol minden nyáron dolgoztam a gazdaságban. Építettem egy máktisztító gépet, Pesten telefonfülkékből hívogattam fel bejgliszezon előtt a pékeket, hogy ki venne mákot. Egy fél Zsiguli árát hoztam össze belőle. A céghez is dolgos kollégákat várok. Idősebb Bátyity Antal kezdettől nálunk van, már a fia is itt dolgozik, ügyvezető-társam, Pintér Zsolt 1993 óta erősíti csapatunkat.
Ma már egyébként szervezett az utánpótlás: Büksi János és csapata gondoskodik róla. Ösztöndíjakat adunk, nyári szakmai gyakorlatot kínálunk egyetemistáknak, igyekszünk megszerezni a tehetséges, rátermett fiatalokat. Meg kell találni azokat az emberi tulajdonságaikat és belső értékeiket, amelyek valamilyen munkakörre különösen alkalmassá teszik őket. Gyakornokként megismerhetik az egyes területeket és az ottani kollégákat, ez megkönnyíti a választást, és csökkenti a melléfogás esélyét.
Harsányi Zsolt
– Már nem ismerhetsz mindenkit személyesen. Milyen a kapcsolatod a gárdával?
Mindenkit csakugyan nem ismerek, de azokat, akik már pár éve nálunk dolgoznak Baján, egytől-egyig. Naponta sok időt töltök azzal, hogy járom a céget, beszélgetek. Mindenki elmondhatja, és szükség esetén nyíltan el is mondja, ha problémája van. Ezáltal nagyon erős személyes kötődések alakulnak ki. Leépítés egyszer fordult elő a történetünkben, húsz embert kellett elküldeni, ez a legrosszabb, ami történhet, remélem soha többé nem kényszerülünk rá. Egyébként minimális a fluktuáció, ötéves távlatban megmarad az emberek 85-90 százaléka. Önszántából alig megy el valaki, bár volt rá példa: a szerelem vitte külföldre az illetőt… Különben sok kollégának szívügye az AXIÁL. Talán azért is, mert az emberek hajlamosak úgy viselkedni, ahogy a főnöktől látják.
– A sikerhez megfelelő üzletpolitika is kell. Mi a lényege a Tiédnek?
Ugyanaz, mint kezdetben az alkatrész-árusításkor: nemcsak gépet adunk el, hanem megoldunk egy összetett problémakört. A gazdák feladata a földművelés és az állattenyésztés, ehhez értenek, ezt szeretik, ebben jók. Nekünk pedig az a feladatunk, hogy a gépek beszerzésének és üzemeltetésének gondját minél nagyobb mértékben levegyük a vállukról, ezzel egyre kevésbé kelljen foglalkozniuk. Ma már egyetlen traktortípusnak is annyiféle változata és opciója van, hogy szakember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, melyik a legalkalmasabb egy adott gazdaságnak, bizonyos munkakörre. Ezért nemcsak szóbeli tanácsadással állunk rendelkezésre, hanem országjáró körútra küldjük bemutató gépeinket, ahol kiválóan képzett tesztpilótánk mutatja be, sőt az érdeklődő személyesen kipróbálhatja őket. Értékesítőink tanácsot adnak pályázatok elnyeréséhez, segítenek finanszírozási kérdésekben. Amikor pedig megvan már a gép, betanítják az ügyfél dolgozóit, például a TOPCON GPS-rendszer használatára – ez nemrég jött be, aki pár éve végzett, az egyetemen sem hallhatott róla, tőlünk viszont sokan megtanulták már.
Természetesen nagyon fontos a jó minőség. Csak erre sokat adó cégek termékeit árusítjuk, legyenek külföldiek vagy magyarok. Mivel pedig elértük azt a nagyságot, amelyre már odafigyelnek a gyártók, már meghallgatják véleményüket, és előfordul, hogy speciálisan a magyar piac igényeire szabnak egy típust, amely csak nálunk kapható. Amúgy pedig terjed a gazdák körében a nézet, hogy ha valamit forgalmaz az AXIÁL, akkor az csak tisztességes minőségű, megbízható és tartós lehet.
A későbbiekben a zökkenőmentes használatot kell biztosítani, hiszen némelyik nagy értékű gép, például egy kombájn, csak rövid időszakokban dolgozik akkor viszont katasztrofális egy üzemzavar következménye. Az ilyesmit előzi meg az idény előtti, kedvezményes karbantartás, az átalánydíjas szerződés lehetősége, és a gyors alkatrészszállítás, illetve helyszíni javítás. Szervizhálózatunkat folytonosan bővítjük, hogy közel legyünk a gazdákhoz. Kényelmük és biztonságuk érdekében az emberek szeretnek teljes körű szolgáltatást választani, és mi éppen ezt kínáljuk nekik. Az elégedett ügyfél pedig hűséges ügyfél.
– Kemény piaci versenyző vagy? Milyen a viszonyod a vetélytársakkal?
Azzal, hogy elértünk egy bizonyos méretet és piaci részesedést, nyilván a saját érdekünket érvényesítjük, de semmit sem teszünk kimondottan azért, hogy másokat kiszorítsunk, legyőzzünk. Az sem zavar, hogy a szolgáltató jellegű működésünkkel példát mutatunk másoknak, mert számíthatunk arra, aki már szerzett nálunk kedvező tapasztalatokat. Ezt a hozzáállást igazolja vissza, hogy megválasztottak a MEGFOSZ (Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége) elnökének, amelyben benne van a szakma 95 százaléka, és ahol másokkal közösen dolgozhatok az egész ágazat sikeréért. Felelősséggel jár, amelynek tisztelet a jutalma.
– Mit adnál tovább élettapasztalatodból?
Gyakran idézem Henry Fordot, aki azt mondta, hogy „A nyereség nem cél, hanem a szolgáltatás eredménye.” Azt már én teszem hozzá, hogy milyen sok cég ívelt fel és hullott alá az elmúlt negyedévszázadban, míg az AXIÁL fokozatosan növekedett és erősödött, mert nem hirtelen nagy kaszálás volt a célja, hanem egy ügy szolgálata, olyan szolgáltatással, amely idővel magától hozza meg minden tekintetben a sikert. Egy kulcsemberen, az ő felfogásán és példáján múlik az egész.
Karlovitz Kristóf
szakújságíró
Forrás: Axiál Mezőgazdasági Híradó 2016/1. szám 8-10 oldal