Magazin

Mire figyelj, ha szezonális vállalkozáshoz keresel online pénztárgépet?

| 2025. Szeptember 03. 09:32:13 | Utolsó frissítés: 2 óra

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Fotó forrása: pexels.com

Amennyiben a vállalkozásod szezonális jellegű vagy valamilyen „kitelepült” helyszíni
üzemeltetéssel is foglalkozol, akkor érdemes az online pénztárgép üzemeltetését több
szempontból is megvizsgálnod.


A szezonális vállalkozások (büfé, karácsonyi vásár, fesztivál, nyári rendezvények) időszakos
működésük kapcsán más feltételeknek kell, hogy megfeleljenek és más üzleti modellt is
követnek, mint az állandó nyitvatartással működő egységek.


De lássuk, hogy mire kell figyelned, ha ilyen szezonális tevékenységet folytatsz. Röviden
összefoglalva meg kell felelned a NAV előírásainak, gondolkoznod kell a legjobb
pénztárgép kiválasztásáról és a helyi önkormányzat, „szokások” és rendelkezések
betartásáról egyaránt. Ezeket is vedd figyelembe az online pénztárgép választás során!


De kezdjük az e-pénztárgép üzemeltetésével. Az online pénztárgépek használata kötelező
lehet akkor is, ha csak pár hétig vagy hónapig tart a helyi, szezonális, kitelepült
értékesítésed.


Hogyan lehet hatékonyan, jogszerűen és gazdaságosan használni e-pénztárgépet
szezonális vállalkozás működtetése során?


Az alap a jogszabályi keretek szigorú betartása. Tehát ha olyan tevékenységed van, ahol
kötelező a pénztárgép használata (vendéglátás, kiskereskedelem, egyes szolgáltatások
(fodrász, masszázs, javítás), akkor kell pénztárgépet üzemeltetned. A NAV előírásai nem
tesznek különbséget szezonális és egész éves működés között, tehát ezeket a feltételeket
biztosítanod kell.


Milyen online e-pénztárgép ajánlott szezonális
vállalkozásoknak?


Természetesen lehetnek egyedi körülmények, feltételek, de fontos, hogy a pénztárgép
legyen hordozható, ne legyen bonyolult a telepítése és tudjon mobilnettel kapcsolódni a
NAV-hoz. Az sem hátrány, ha bírja a kültéri használattal járó kihívásokat is (por,
páratartalom, mozgatás).


Előírás, hogy az e-pénztárgép valós időben küldjön adatot a NAV-hoz, tehát
elengedhetetlen az állandó és jó minőségű internet kapcsolat kialakítása. Ez lehet
mobilnet, helyi wifi, bármi, de a minőség és a folyamatos kapcsolat eléggé fontos.

Aztán jönnek a további kérdések, amelyekkel foglalkoznod kell. Mi van akkor, ha egyidőben
több árusító helyen is működsz (több pavilon vagy több kitelepülés, rendezvény)? Ilyenkor
helyszínenként külön pénztárgépre van szükség, és mindegyiket külön kell bejelentened a
NAV-hoz. Persze ha meg tudod oldani, hogy ugyan az a pénztárgép mozogjon az egyik
helyről a másikra, akkor semmi gond.


Fontos kérdés, hogy megvásárolod vagy bérled a pénztárgépet, pénztárgépeket? Érdemes
a döntés során az anyagi szempontok mellett az üzembiztonságot is figyelembe venned. A
vásárlás egyszeri nagyobb kiadást jelenthet, ami valószínűleg nem éri meg, ha csak
időszakosan (keveset) használod a pénztárgépet.


Az is előnye lehet a bérlésnek, hogy ekkor „egy csomagban” megkapsz mindent:
beüzemelést, szerviz szolgáltatást, készülékcsere megállapodást és mindent, amire csak
gondolsz vagy a pénztárgép szolgáltatód felhívja a figyelmedet.


Figyelj oda a szerződési feltételekre is, hiszen a szezonális működés mindig extra
kockázatokkal jár – mi van, ha nincs akkora forgalom, mint amit vártál, korábban levonulsz
a helyszínről, kevesebb vagy más pénztárgép használatára térnél át? Vagy éppen
szuperül megy minden és gyorsan kellene még egy gép? Tehát a szerződésnek kellő
rugalmasságot kell biztosítania a számodra.


További hasznos tanács, hogy időben intézd el nem csak a pénztárgép megvásárlását, de
a bejelentését, bekötését és a szükséges mobilnet beszerzését is. Legjobb, ha teszteled a
kapcsolatot a NAV-val a nyitás előtt, nem felejted el, hogy a napi zárást minden nap el kell
végezned akkor is, ha kevés vásárlód volt. A szezon végén pedig ne felejtsd el a
pénztárgép lejelentését és üzemen kívül helyezését.


Egy gyakorlott vállalkozó lehet, hogy csak mosolyog ezeknek a feltételeknek, teendőknek a
felsorolásakor, de ő is elkezdte valahol és talán arra is rájött, hogy jobb, ha nem a saját
kárán tanul meg mindent egy vállalkozó.


Érdemes kérdezni, több szolgáltatóval egyeztetni, mielőtt kiválasztod a számodra
megfelelő pénztárgépet és vásárlás előtt ismerd meg a használat körülményeit (fizikai
igénybevétel, internet kapcsolat, mozgathatóság), hogy a szolgáltató kérdéseire
megfelelő válaszokat tudj adni.


A pénztárgép, fizetési rendszer kiválasztása és kialakítása előrelátó tervezést igényel, de
ha jól csinálod, akkor a pénztárgép használata nem terhet, hanem a munkát
megkönnyítését fogja elősegíteni.