2024. December 26. István, KARÁCSONY

Magazin

Mennyibe kerül valójában a Forma-1 fenntartása?

| 2024. Március 22. 13:35:16 | Utolsó frissítés: 9 hónapja

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

fotó forrása: pexels.com

A Forma-1 egyértelműen túlnyúl az egyszerű motorsport világán. Ez egy olyan többmilliárd dollárt felölelő óriás gépezet, melyben mind a felkavaró versengésnek, mind a pénzügyi vonzatnak tökéletes számítások alapján kell zajlania.

A motorok süvítésén és a merész manőverek táncán túl egy rendkívül bonyolult pénzügyi ökoszisztéma húzódik meg, ami a kezdetek óta zavartalanul garantálja a sport globális jelenlétét és a vele járó fényűző életmódot is.

Ebben a cikkben betekintést nyerhetsz abba, hogy pontosan mennyibe kerül a forma-1 fenntartása és hogyan képes ez a világ annyi pénzt megtermelni, ami túlzás nélkül a világ bármely országának „kapóra jönne.”

1) A nagy márkák egyenesen versengenek a legkisebb felületekért is

Ahogy más élsportban is, úgy a Formula 1 is hatalmas pénzeket kaszál a különböző szponzoroktól, akik egyenesen ölre tudnak menni azért, hogy megkaparintsák a legkisebb reklámfelületet is. Ahogy a pályán a Mercedes-Benz és a Ferrari versengenek a kívánt rajtrács pozíciókért, úgy versengenek az olyan globális óriások, mint a Rolex és a Heineken azért, hogy feltűnhessenek a pályán és a TV közvetítéseken.

Ezek a többmillió dolláros megállapodások stratégiai befektetések a cégek részéről. Amint a logójuk rákerül a versenyautókra, a versenyzők öltözékére és a pályán elhelyezett elemekre, a befektetés már meg is térül. Ezek a márkák már egy verseny alatt hatalmas, világszintű elérést kapnak a talán legmagasabb jövedelmű célcsoport köreiben, amely a luxusra és a high-tech dolgokra vágyik.

Hiszen tudat alatt az ember azokban a márkákban hisz igazán, amelyek a csúcson vannak, és a forma-1 versenyek egyértelműen a csúcsot jelentik. Természetesen minden egyes csapat részesül az f1 közvetítés ből beérkező bevételből is, ami egyértelműen hozzájárul ahhoz, hogy ez egy jól működő biznisz legyen.

2) Hogyan alakítják a csapatok bevétellé a győzelmeiket?

Mivel különböző csapatok nélkül a sport maga sem lenne annyira érdekes, mindegyik csapat jelentős részesedést kap a folyamatosan beömlő pénzösszegből. Bevételeiket háromszoros megközelítéssel kezelik.

Először is a csapatok a versenyben elért pozíciójuknak megfelelően kapnak részesedést a bajnokságban. Minél magasabb helyen végez a csapat az összesített rangsorban, annál nagyobb a jutalmuk. Ez a rendszer ösztönzi a következetes teljesítményt és a fejlődés iránti elhivatottságot az egész szezon során, ahogyan azt is, hogy a pit-ben a lehető leggyorsabban cseréljék ki az autók kerekeit.

Szponzorációs megállapodások: maguk a csapatok is köthetnek szponzorációs megállapodásokat olyan márkákkal, amelyek még célzottabb közönséget keresnek. A csapatnak pedig akkor van a legjobb esélye nagyon jó üzleteket kötnie, ha vonzó márkaképe van, és ha a pilótái népszerűek és jól teljesítenek. Ha ez nem valósul meg, akkor a szerződést egész egyszerűen nem hosszabbítják meg.

Alap kifizetések: A pénzügyi stabilitás és az egyre igazságosabb játéktér érdekében a Formula 1 jelenlegi tulajdonosa, a Liberty Media a bevételük egy részét az összes részt vevő csapat között elosztja. Ez az alapjövedelem egyértelműen hatalmas dolog a csapatoknak, hiszen pénzügyi biztonságot jelent a pályán elért teljesítménytől függetlenül.

fotó forrása: pexels.com

3) A forma-1 a globális gazdaságot is pörgeti – nem csak a motorokat

A Formula 1 gazdasági befolyása messze túlmutat a versenypálya határain. Minden Grand Prix hétvége milliókat pumpál a házigazda város kasszájába. A szállodák teljesen megtelnek, a vendéglátóhelyek megélénkülnek, és a turizmus csak úgy virágzik, ahogy a rajongók seregei beözönlenek az aktuális helyszínre, hogy élőben élhessék át a forma-1 izgalmát és a feledhetetlen látványt.

Mindettől még az egészen drága belépőjegyek sem tartják vissza őket. A forma-1 sikere tehát egy gondosan kidolgozott pénzügyi ökoszisztémán alapul. A szponzorációs csomagok stratégiai elhelyezésétől a bevételek kiegyensúlyozott elosztásáig a sport egy precízen kalibrált rendszernek köszönhetően virágzik.