2024. November 23. Kelemen, Klementina

Magazin

Lakópark épül a volt sörgyár helyén

Antal Tibor | 2017. Március 05. 10:39:35 | Utolsó frissítés: 8 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

 

Február elején lettünk arra figyelmesek, hogy bontási munkálatok zajlanak Baján a  Széchenyi utca, a lábas ház és a focipálya  közötti  rövid szakaszán, valamint rá merőlegesen a Czirfusz Ferenc utcában. 

 

 

Mint gyorsan kiderült a volt sörgyár évtizedek óta üresen álló  titokzatos telephelyén lakópark fog épülni. Társasház és sorházak. A  kivitelező Bácska Bau Kft hozzájárulását gyorsan megkaptuk ahhoz, hogy fényképeket készítsünk, és sikerült is lencsevégre kapni egy – két régi sörös ereklyét ami felidézte azt a hangulatvilágot, ami még a telephely fénykorában lehetett itt. Így nyomozni kezdtünk.

 

 Régi ereklye a konkurenciától

 

Segítségünkre volt ebben Molnár Ferenc, aki 1966-tól dolgozott itt, majd  a telephely utolsó vezetője volt 1978-tól 1990-ig , (majd az új telephelyé is nyugdíjba vonulásáig 1994-ig), Vörös Gáborné a cég egykori dolgozója   és Dr. Golobics Károly  a Pécsi sörfőzdétől.

 

 

 A történelem

 

 

A telephelyen már a 30-as években sör és jéggyár volt.  Vélhetően a II. világháborút követő években került állami  tulajdonba. Ez idő alatt a neve  többször változott. Volt Magyar Országos Söripari Vállalat (MOSV) Pannonia Sörgyárának bajai kirendeltsége, volt Söripari Vállalatok Trösztje (SVT) Pannonia Sörgyárának bajai kirendeltsége, volt Pannonia Sörgyár bajai kirendeltsége, végül Pécsi Sörfőzde Zrt. bajai kirendeltsége. Kizárólagosan pécsi söröket forgalmaztak, így a régi Kőbányai címke amit most találtunk az udvaron valószínűleg valami szabotázs útján került a telephelyre.

 

Az általunk talált régi kőbányais cimkére nem érkezett magyarázat

 

Szalon sör

 

A szocialista időkben nem volt ilyen sok sörfajta, mint mostanában, és a forgalmazás is államilag volt megszervezve. A sörellátást tekintve az ország 5 régióra volt osztva a gyárak elhelyezkedése szerint. Baja és környéke az ország legöregebb sörgyárához, az 1848-ban alapított  Pécsi sörgyárhoz tartozott. 

 

Egy régi pohár a cég eredeti logójával

 

Így nálunk főként Szalon sört lehetett kapni, melyből a fényáteresztése miatt a barna üveges jobbnak számított, mint a zöld, bár voltak olyanok is, akik a zöldre esküdtek. De ha valaki egy kicsit messzebb utazott az országban, az szembesülhetett vele, hogy Szalon helyett mondjuk Borsodi, Kőbányai vagy Balatoni világossal, vagy épp  Soproni Ászokkal kínálják, ami nálunk meg ritkábban volt kapható.

 

 

 Az udvar most belűlről

 

Brutális forgalom

 

Pécsről érkezett a sör lajtos kocsikban Bajára , ami a Széchenyi utcában található kis nyíláshoz  tolatott  oda, és mint egy szippantós kocsiból csövön keresztül fejtették ki belőle a tartalmát, majd palackozták.

 

Ezen a nyíláson keresztül fejtették át a sört a lajtos kocsikból

 

Valóságos nagyüzem volt Baján. A szekszárdi mellett a másik legforgalmasabb depónak számított. A forgalomra jellemző, hogy napi180 – 200 hektoliter (1 hektoliter = 100 liter) sört kellett palackozni a bajai telephelyen, ami azt jelenti, hogy naponta  5 – 6 kamion fordult meg itt. Éves szinten 500.000 hektólitert palackoztak. Az ellátás azért is nehézkesen ment,   mert a sört sokáig tárolni sem lehetett, hiszen akkor még  csak 8 napig volt jó a szavatossága.

 

 Az egyik ZIL kiszállítás közben

 

A szocialista érában a telephely látta el a környék összes boltját, kocsmáját, vendéglőjét.  A sört és az üdítőt a városon belül 3 Barkassal terítették, nagyobb távolságokra azonban már a Zil-ek mentek.  A bajai depóhoz tartozott a megye déli határ menti településeitől  kezdve Hajós, Jánoshalma, Kiskunhalas vonalig minden, de még Harkakötöny is. Nagyobb ünnepek előtt (május 1, augusztus 20, húsvét) kellett túlórázni rendesen, mert jól fogyott a sör. Csak egy példa: Busójáráskor az újmohácsi Matróz csárda (mely a komplejárónál van) általában 2000(!!!) láda sört rendelt, és az el is fogyott.

 

A telephely főbejárata a temető felé hosszú idő után most néha újra nyitva van

 

Miért ittak ennyit annak idején?

 

Az embereknek biztos munkájuk volt, viszont a fizetés elköltése sokkal nehezebb volt mint most. Új autóból például csak olcsóbb keleti típusút lehetett csak vásárolni, és arra is több évet kellett várni, de nyugati vagy egzotikus utazásokon sem kellett törni senkinek a fejét. Ezért akaratlanul is több jutott például a vendéglátóipari egységek látogatására, amit meg is tettek.  A sörellátónál azt tapasztalták, hogy elég volt, ha csak egy kicsit kisütött a nap, és máris  gyorsan megugrott a sörforgalom.

 

 Egy 1963-as oklevelet találtunk a bontásnál

 

Ezzel kapcsolatban a régiók között értékesítési verseny is volt, amit az előkerült oklevelek alapján Baja 1963-ban és 1968-ban meg is nyert. Ez anyagi és erkölcsi elismeréssel is járt egyaránt.

 

 És egy 1968-ast is

 

Szponzoráció

 

A  bajai telephely támogatta  a helyi sportegyesületeket is. A focistákat elsősorban sörrel. de ki ne emlékezne arra, hogy  Volentér László motorcsónak Európa – bajnok hajóján is ott volt a nagy Pepsi logó. A Szalon sör mellett ugyanis licenc alapján a Pepsi Colát is Pécsett gyártották, valamint saját márkaként a Gyöngy üdítőket

 

Két Gyöngy üdítős kártyanaptár a hőskorból

 

 

Álommunkahely

 

A depó fénykorában 90 – 100 ember dolgozott itt, ami azért is számított jó munkahelynek, mert  a fizetés mellett minden alkalmazott napi 2 liter sörre is jogosult volt. Ez megillette a szabadság ideje alatt is, viszont  betegállományban  nem.  A tiketteket a fizetéssel együtt borítékban kapták meg a dolgozók, és bármikor beválthatták, sőt el is adhatták őket.

 

 Ilyen volt egy sör tikett

 

Jó közösség dolgozott itt. Gyakoriak voltak a céges bulik is a Vízügy klubban vagy a Pálma étteremben. Fotót az egyik nőnapi összejövetelről sikerült szereznünk, ahol a „főnök” Molnár Ferenc látható az ünnepelt hölgyek körében

 

Kép egy régi nőnapi buliról

 

 A depó 1990-ig üzemelt, majd átköltözött a Szegedi út – Ipartelepi út sarkára.

 

 

Azóta időszakosan kisebb vállalkozások (például használt bútorokkal foglalkozó bolt)  működtek a Czirfusz utcai telephelyen, de zömmel üresen állt.  Érdekesség, hogy  itt gyűjtötte az adományokat a Magyar Vöröskereszt is a Délszláv háború idején.

 

 

A jövő

 

A telephelyen jelenleg még a bontások zajlanak, de körülbelül 1 hónap múlva megkezdődik a Czirfusz lakópark építése is., melyben egy 13 lakásos társasház, és 15 db. sorházi egység kerül kialakításra, legkésőbb 2018 augusztusára. A keresletre jellemző, hogy már az építkezés megkezdése előtt az összes lakást és sorházi lakást sikerült értékesítenie a cégnek. Nem csoda, hiszen a telek mindenhez közel város szívében, de ennek ellenére csendes helyen található. A gépkocsibejáró ahogy a sörfőzde idején is a temető felől lesz, de a Czirfusz Ferenc utca felől is lesz egy bejárat kialakítva.

 

 

A látványterv Forrás:www.bacska-bau.hu

 

.