2024. November 23. Kelemen, Klementina

Közélet

Veszélyben látják az oktatási rendszert

www.baon.hu | 2016. Január 19. 14:59:08 | Utolsó frissítés: 9 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Négy megyénkbeli gimnázium tanárai is csatlakoztak ahhoz a miskolci tanárok által írt nyílt levélhez, amely élesen bírálja a jelenlegi oktatáspolitikát. A kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium a www.baon.hu-nak küldött nyilatkozatában markánsan megfogalmazta támogatásuk okát és a problémákat, amelyekkel szerintük manapság az iskolák, a pedagógusok és a diákok küzdenek.

 

 

Fotó:baon.hu
 

Nyílt levelet tettek közzé nemrég a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai, amelyet – mint fogalmaznak – segélykiáltásnak szántak, kérve a felettes szervek és a társadalom támogatását, segítségét. A www.tanitanek.com oldalon olvasható levélben élesen bírálják a mai oktatáspolitikát, főként a tanárokra rótt újfajta adminisztrációs terhek, a gyerekekre nehezedő óriási tananyagmennyiség, a gyakori változtatások („reformdömping”), az igazgatók jogkörének megnyirbálása és a rossz fenntartói rendszer miatt. A nyilatkozathoz eddig már közel 100 közép- és általános iskola, tanári egyesület, valamint 10 ezer magánszemély csatlakozott.

Az iskolák között szerepel a weboldal tanúsága szerint Bács-Kiskun megyéből a kiskunhalasi Bibó István Gimnázium, azzal a megjegyzéssel, hogy „a tantestület (33 fő) titkos szavazással” döntött a kezdeményezés támogatásáról (az iskolának honlapja szerint 43 tanára van). Csatlakozott a bajai III. Béla Gimnázium 24 tanára is, utóbbiak üzenetként azt írták az oldalra: „köszönjük, hogy megtörtétek a jeget” (itt se a teljes tanári kart tüntették fel, az ugyanis közel 60 tanárból áll). A kalocsai Szent István Gimnázium tanári kara (27 igen, 1 tartózkodással) állt a miskolciak mellé.  A nyílt levéllel elsők között vállalt szolidaritást a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium.

 

A baon.hu megkereste az iskolát, miért döntöttek a kiállás mellett, mely problémákat látják a legsúlyosabbnak a közoktatásban. A Bányai közalkalmazotti tanácsa hosszú levelet küldött válaszként.

„Hogyan szólhat a jelenlegi oktatás a gyerekről, ha például a testnevelés órái egy részét a folyosón tölti; vagy ha a testnevelés óráinak száma a 9-12. évfolyamon 740, míg az informatika órák száma 74? Ha például a tanári munka jelentős részét az értelmetlen adminisztráció (a folyamatos változtatások miatt a dokumentumok rendszeres és fölösleges formai átdolgozása) tölti ki. Ha például a pedagógusok heti 50-60 ledolgozott órájából 32-t kell és szabad adminisztrálni. Ha az eszközeink amortizáció miatt tönkremennek, és a fenntartóink 3 éve azon vitatkoznak, hogy kinek kellene a javítási költségeket vállalni. Ha természetesnek veszik, hogy az iskola tantermeit a szülők festik ki, hogy az iskola eszközparkját alapítványok vásárolják. Ha az iskolai tehetséggondozáshoz kapcsolódó utazások technikai lebonyolítását a fuvarozó cégek nehezen vállalják, mert több millió forintos kintlévőségeik vannak a fenntartónál. Ha egy tehetséggondozással foglalkozó gimnázium célja kreatív diákok nevelése, ugyanakkor minden oktatási folyamat az egységesítés felé halad. A tehetséggondozást támogató tankönyvek jelentős része eltűnt az oktatási piacról, de ha maradt volna, sem lehetne rendelni, hiszen az „ingyentankönyves” szlogen központi támogatása nem teszi lehetővé, hogy a pedagógus olyan könyvet válasszon, aminek a tartalma a legelfogadhatóbb, inkább az olcsóság a domináns, hiszen be kell férni a központi keretbe” – írta a Bányai Júlia Gimnázium közalkalmazotti tanácsa.

Véleményük szerint az életpályamodell egy „ötletparádé”, amit folyamatosan változtatnak, mindannyiszor az érintettek kárára. „A bevezetésekor azoknak nem emelkedett a fizetése, akik több szakot tanítva, sok esetben plusz munkát vállalva, szakvizsgával eddigi karrierjük során szakmailag sokat tettek az oktatásért. Egyetértünk azzal, hogy megérdemelték a béremelést, azok, akiknél ez ténylegesen megjelent, de az életpályamodell gyakorlatilag “lenullázta” az eddigi tevékenységet” – áll a szerkesztőségünknek megküldött levélben.

 

„Az országos marketing szlogenekkel ellentétben a béremeléseket mi, akikről szól, nem éreztük. Az oktatás szakmai megújítását, mi, akik kompetensek és szakértők vagyunk, nem látjuk. Az adminisztrációs terhek növekedését, az inkompetens fenntartói irányítást viszont a bőrünkön érezzük” – írja a Bányai közalkalmazotti tanácsa. Úgy vélik, az oktatáspolitika országos és helyi rendszerében csak az számít, hogy papíron minden megfeleljen. Szerintük a KLIK tankerületei csupán „az országos központ és az intézmények közötti adattovábbítás csatornájaként” működnek, központi utasításokat továbbítanak az iskolák felé és statisztikai adatokat gyűjtenek össze, „újra és újra ugyanazokat”.

A bányaisok végül kijelentik: a vázolt problémákkal véleményük szerint „minden pedagógus tisztában van, és változtatni is szeretne, de félelmük most még lehet, hogy erősebb az igazság kimondásánál”.

 

Miért működik mégis az iskolarendszer?

„A nemzetközi felmérések alapján a magyar diákok teljesítménye stagnál vagy romlik. Tudjuk, hogy mindezt az oktatáspolitika a pedagógusokra fogja hárítani. De nem szabad arról megfeledkezni, hogy jelenleg azért működik az iskolarendszer, mert mi pedagógusok lelkiismeretesen, a lehetőségekhez képest legjobb tudásunk szerint csináljuk, és ennek a területnek mi vagyunk a szakértői, mert mi dolgozunk nap mint nap a diákok között és látjuk problémáikat, előrehaladásukat. A gimnáziumok diákjai a nemzetközi méréseken eddig is az élmezőnybe tartoztak. A teljes tanulói populáció átlagát tekintve viszont az alsó harmadban kaptunk helyet. A gyengén teljesítők felemelése nemzeti érdek, de az egységes oktatási rendszer nem a leszakadókat fejleszti, hanem a jól teljesítőket gyengíti” – vélik a bányaisok.

 

Forrás: www.baon.hu

 

 

Az ominózus nyílt levél amit azóta már nagyon sokan aláírtak:

 

 

NYÍLT LEVÉL A KÖZVÉLEMÉNYHEZ!

 

„Miért sírnak már megint a pedagógusok?!” – kérdezik sokan, „Állandóan fizetésemelést kapnak, ráadásul alig dolgoznak, délben mindennap otthon vannak!” – sajnos a társadalom jelentős részének ez a véleménye a tanárokról.

Tisztázni kellene végre néhány dolgot! Kezdjük a mindenkit érdeklő „állandó fizetésemelés”-sel. 2013-ban, a pedagógus-életpályamodellhez kapcsolódva kaptunk alapbéremelést. De csak az ígért összeg 60%-át! A maradék 40 %-ot négy év alatt „fizetgeti ki” az állam. Persze minden emelés előtt és után nagy sajtóvisszhangot kap az esemény, mintha egy-egy újabb béremelésről lenne szó. Ugyanakkor megemelték a kötelező óraszámot, megszüntették a pótlékok túlnyomó többségét. A kormány – a szakszervezetekkel kötött megállapodást megszegve – a pedagógus-bértáblát elválasztotta a minimálbér alakulásától, így mostantól az inflációkövetés sem valósul meg.  A bérrendezés egyébként igencsak szelektív módon valósult meg: sokaknak szinte egyáltalán nem lett vastagabb a borítékja – főleg azoknak, akik több szakot tanítanak és szakvizsgával is rendelkeznek, s korábban túlóráik is voltak, sőt, jó munkájukért minőségi bérpótlékban részesültek, hiszen az ezekhez kapcsolódó többletjuttatásokat mind eltörölték. De az is mosolyra késztető (legalábbis kínunkban mosolygunk), hogy az életpályamodell pedagógus I. és II. kategóriája között a bérkülönbség nettóban 15.000 Ft körül van. (De látjuk, hogy hasonló manipuláció történik más szakterületek „bérrendezése” esetében is.) A mestertanárok kiválasztásával pedig sok esetben a közvetlen környezetük sem ért egyet. Ez aztán az életpálya…

És többségében mégsem ez az, ami miatt leginkább „sírunk”, ami miatt ez a levél is megszületett!

Az egész oktatási rendszert látjuk most már veszélyben! Kaotikussá vált minden! Bizonytalanság, elkeseredettség, sokszor apátia uralkodik a tanári szobákban. S az, hogy vannak még jól működő iskolák, jól megtartott órák, versenyeredmények („természetesen” nevezési díjakra és útiköltségre elkülönített keret nélkül), sikeres érettségik és felvételik, kizárólag a tanárok lelkiismeretességének köszönhető – merthogy nem a környezeti hatásoknak és az oktatáspolitika tevékenységének, az biztos!

Ki működteti egyáltalán az iskolákat? Az önkormányzat, vagy annak egy cége? Valamelyik minisztérium, az Oktatási Hivatal, a POK…? A sok bába között elveszett a gyerek! A GYEREK, merthogy az egésznek róluk kellene szólnia!!! De nem ez történik!

Az évenkénti – jobb esetben kétévenkénti – változások biztosan nem diák- és tanárbarátok. Hol a Nemzeti Alaptanterv változik (ami miatt az iskolák kénytelenek egy sor dokumentumukat újraírni, köztük a helyi tanterveket), hol az érettségi követelményrendszer, hol a továbbtanulási lehetőségek köre, de minimum a tankönyv (melyből mi, tanárok nem kapunk ingyenes példányt, így minden tanév azzal kezdődik, hogy meg kell vennünk a munkaeszközeinket). Csoda, hogy ilyen reformdömpingben nem teljesítenek egyes magyar diákok jól a nemzetközi felméréseken? (S a kormányzat a gimnáziumokkal szemben a szakképzőket preferálja, holott a legrosszabbul teljesítők leginkább ebből az iskolatípusból kerülnek ki – a padból kikerülve nyilvánvaló, hogy munkaerőnek sem lesznek elég magasan kvalifikáltak. Ugyanezért tovább fog súlyosbodni az európai szinten is gyengének számító idegennyelv-tudásunk is!) Van olyan gyerek, aki iskolai pályafutása alatt 6-8 újításhullámot is elszenved, persze a velük kísérletező pedagógusokkal együtt. Mert bizony a tanárnak is beletelik néhány évébe, hogy megtalálja annak legjobb módszerét, hogyan juttassa el az új ismeretanyagot a gyerekekhez. Ráadásul a tankönyvek új generációja nevében is kísérleti, azaz kipróbálás alatt álló, míg szakmailag igen színvonalas könyvek indokolatlanul a süllyesztőbe kerültek… Az oktatási rendszer minden változtatásával a gyerekekkel kísérletezünk! Az érettségi követelmények változtatása az egyik legfelháborítóbb: pl. a jövő tanévben érettségizők napjainkban szembesülhettek azzal a ténnyel, hogy vannak olyan tárgyak (pl. földrajz, kémia, informatika), melyeknél az érettségi elvárások utólag módosultak, hiszen ők az adott tantárgy tanulását már befejezték, mivel oktatásuk a középiskola első két évfolyamán történik.

Egy-két-három éves reformok pedig nem léteznek! Azokat felelőtlen próbálgatásoknak tekinthetjük csak. Egy igazi reformnak van kifutása – eltart például egy gyermek iskolába lépésétől az érettségiig. Melyik korosztálynál valósult ez meg utoljára Magyarországon? Követeljük, hogy a jelenlegi reformoknak nevezett akciókat azonnal függesszék fel, míg társadalmi-szakmai konszenzuson alapuló közös nevezőre nem jutunk! És a továbbiakban se lehessen változtatásokat olyan rövid határidővel bevezetni, hogy azok a tanulói korosztályok, akikre vonatkoznak (illetve tanáraik) ne tudnának arra lelkiismeretesen felkészülni! Például az érettségiben történő változtatás ne érinthessen olyan diákot, aki már gimnáziumba, szakközépiskolába beadta a jelentkezési lapját, vagy éppen oda jár! Ugyanígy a felsőoktatási szakok meg- és átszabása se ismétlődhessen meg még egyszer a néhány évvel ezelőtti botrányos módon, hogy akik négy-öt-hat-nyolc éve pl. jogi tanulmányokra készültek, az utolsó pillanatban azzal kellett szembesüljenek, hogy a férőhelyek száma a korábbiak töredéke lett, s annak nagy része is önköltségessé vált. De hasonlóan elhamarkodott, átgondolatlan lépés, a gyerekek központilag kötelezően előírt NETFIT felmérése a testnevelés órákon.

Ugyanakkor szakmai egyeztetés gyanánt nem fogadjuk el a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Karral történő egyeztetéseket! A kormány ilyenkor saját magával egyeztet, nem egy hiteles szakmai körrel!  Mi értelme ennek? Legfeljebb annyi, hogy kipipálták a demokratikus megoldásokra való (ál)törekvéseket!  Az említett szervezetbe belekényszerítettek minden tanárt, az önkéntes belépés lehetősége fel sem vetődött! Hol vannak demokratikus jogaink? A Pedagógus Kar által összetákolt etikai kódex pedig egyszerre felháborító és megmosolyogtató, támogatottság és jogalap nélküli szülemény.

A jelenlegi tananyagmennyiség elsajátítása már a legeslegjobb képességű tanulók határait is erősen feszegeti! Gyerekeink tényanyag-hegyeket kénytelenek bemagolni, de önálló véleményt többségük vagy képtelen kialakítani, vagy nézetüket nem tudják megfogalmazni és logikusan érvelni mellette. A heti óraszámok pedig az egekbe szöktek! Legyen mindennapos testnevelés (elegendő mennyiségű tornaterem nélkül), legyen mindennapos éneklés, legyen focioktatás… Egy középiskolás átlagosan heti 35 órát tölt az iskolában, s ezekre fel is kell készülnie. A motivált tanulók elvesztik gyermekkorukat, sokaknál pedig pszichés problémák alakulnak ki.  Hol a határ? A gyerek napja is 24 órából áll! E mellett az uniformizált, egységesítésre törekvő oktatási rendszer bebetonozza az eltérő szociális, egészségügyi vagy mentális helyzetből származó különbségeket. Ennyi féle hátrány szerinti differenciált oktatás nem valósítható meg egy osztályon belül. A gyerekeink, s így az ország jövője forog kockán!

A mi napjaink is 24 órásak, a heti munkaidőnk pedig 40 óra! További adminisztrációs terheket nem tudunk és nem is akarunk elviselni! Tartsunk meg 26 órát! Készüljünk is fel rájuk lelkiismeretesen (ráadásul az éppen aktuális reformszellőnek megfelelően), írjunk hozzá óravázlatot, tematikus tervet, tanmenetet… A dolgozatokat időben állítsuk össze és javítsuk ki. A tehetségesekkel és a lemaradókkal foglalkozzunk külön is. Szervezzük meg az osztálykirándulást, tartsunk fogadóórát, szülői értekezletet, rendezzük meg az iskolai élet elengedhetetlen ünnepségeit, vigyük a gyerekeket színházba, múzeumba… és írjuk meg a portfóliót, az önértékelést! Nem! A lelkiismeretes tanár eddig is legalább heti 50 órában foglalkozott a munkájával, több felesleges tevékenységre nem akarunk áldozni a már így sem létező szabadidőnkből!

Munkánk minden pillanatát folyamatos ellenőrzés alatt akarják tartani, mintha nem épp a mi munkánk szólna arról, hogy folyamatosan egy osztálynyi gyerek ellenőrzi (természetesen a szülőkkel együtt)! Emellett még óralátogatásokra van szükség, és 80-100 oldalas portfólió írására az életpályamodell előmeneteli rendszeréhez kapcsolódóan, és szakfelügyeleti ellenőrzésekre, kétévenkénti önértékelésre (BECS, leánykori nevén PÖCS). Persze utóbbihoz még saját magunknak ki is kell dolgozni az eljárási rendet. Dokumentumok, papírok, elektronikus adatszolgáltatás… És mikor taníthatunk végre??? Vagy éppen az a cél, hogy a felnövekvő generáció már kérdezni se tudjon?

Az oktatáspolitika ennyire nem bízik a „nemzet napszámosaiban”? Nem dolgozunk rendesen vagy eleget, így többszintű ellenőrzésre szorul a munkánk? Ez a központi megítélés? A törvényalkotóknak be kellene látniuk, hogy a belső ellenőrzési rendszer erőltetésével és az életpálya hibás bevezetésével megosztották a pedagógustársadalmat, a bizalmatlan iskolai légkörnek viszont a diákok láthatják kárát.

Az igazgatóktól is elvették legfontosabb jogköreiket: se önálló gazdálkodás, se munkáltatói jogok, még az iskola épülete sem hozzájuk tartozik az ott dolgozók egy részével együtt. Hivatalosan még a portást sem utasíthatja esetleges feladatokra, nincs egyetlen technikai dolgozó, aki az igazgató irányításával végezné a munkáját. Miért kellett az iskolavezetőket gyámság alá helyezni? Az iskolaépületek rosszabb állapotban vannak, mint valaha. Nincs pénz alapvető dolgokra. A tantermeket a szülők festik, a karbantartás akadozik. Három év után is egymásra mutogat a fenntartó KLIK és az üzemeltető önkormányzat, ha pl. néhány tízezer forintos költségen balesetvédelmi okokból meg akarjuk erősíttetni a könyvtári polcokat. Évek óta egyetlen taneszközt, sporteszközt, könyvtári könyvet sem vásárolhattunk. A tanulmányi és sportversenyekkel kapcsolatos költségeket csak részben biztosítja a fenntartó, így megkérdőjeleződik a tehetséggondozás fontossága is. Vannak tanárok, akik hónapok óta nem kapják meg fizetésüket! (De van olyan Németországból érkezett lektor is, akinek a szolgálati lakásában kikapcsolták a villanyt és a fűtést, mert azt nem fizette a KLIK – milyen hírünket fogja ő vinni Európában?) Ez a fenntartói-üzemeltetői rendszer jól működik?

Egyáltalán a tanórákon kívül működik még valami jól és ésszerűen a magyar közoktatásban??? Gondolhatja azt valaki komolyan, hogy az alapproblémák végtelen során javítani fog az újabb és újabb kötelezően előírt dokumentációk elviselhetetlen tömege?

Mi továbbra is tanítani szeretnénk! Egységesen akarjuk támogatni tanítványainkat fejlődésükben – nem megosztottan! Jó hangulatban bemenni a munkahelyünkre – nem idegesen, elcsigázva vagy belebetegedve a stresszbe! Önkéntesen belépni olyan szervezetekbe, amelyekbe mi szeretnénk – de nem beterelve! Nem ágálunk az ellenőrzések ellen, ha ezt feletteseink (a munkaközösség-vezetők és igazgatók) végzik, illetve olyan szakfelügyelők, akik szakmai tekintélynek számítanak. Nem berzenkedünk az olyan adminisztráció ellen, amely közvetlen kapcsolatban van oktató-nevelő munkánkkal, azaz a naplókat, bizonyítványokat továbbra is megírjuk! Mi is követeljük, hogy negyvenórás legyen a munkahetünk, és ezért végzettségünknek, elvégzett munkánk minőségének és a munkában eltöltött éveknek megfelelően differenciált bért kapjunk, ne pedig nem létező életpályamodellről meséljenek nekünk! Szeretnénk, ha az igazgató újra „főnök” lenne, hogy az iskola önállóan gazdálkodva maga határozza meg a felhasznált pénzeszközök prioritását. Tiszta, átlátható, mindenféle pénznyelő, központi vízfejtől mentes fenntartói viszonyrendszert követelünk! S legfőképp NYUGALMAT akarunk, mely politikától, álreformoktól mentes, hogy legalább néhány évig ugyanazt a könyvet használhassuk! Pedagógusok vagyunk: megtanultuk, hogy mit és hogyan kell tanítani – ha hagyják!

Szeretnénk a felnövekvő generációkat jól felkészíteni az élet kihívásaira, hogy képesek legyenek megfelelni a kor követelményeinek!

Vegyék ezt segélykiáltásnak, kérjük a felettes szervek és a társadalom támogatását, segítségét!

 

Miskolc, 2015. november 27.

                                                                   a Miskolci Herman Ottó Gimnázium nevelőtestülete

 

Forrás:tanitanek.com