Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Az átállás érinti a MÁV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyes járatait is.
A Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. (Mavir) évek óta méri és elemzi az óraátállítás körüli napok fogyasztási adatait. Ezekből látszik, hogy az óraátállítással évi mintegy 100-120 ezer megawattóra villamos energiát spórolunk, ami megfelel egy közepes magyar város éves fogyasztásának. Az óraátállítás haszna a környezetvédelemben is látható: az alacsonyabb fogyasztás kevesebb károsanyag-kibocsátással jár.
Vasárnap hajnali 3 órakor egy órát kell visszatekerni az ilyen vekkereket
A villamosenergia-megtakarítás jellemzően a háztartásokban, az építkezéseken, a hosszan nyitva tartó intézményekben és szolgáltatóknál, valamint a középületek díszkivilágításánál jelentkezik – írták.
A Mávinform tájékoztatása szerint az óraigazítás néhány nemzetközi és belföldi vonatot érint, emiatt a menetrendet nem kell módosítani. Az óraigazítás hajnalán, a kettő és három óra között induló vonatok a kiindulási állomásukon, az úton lévő járatok pedig azon az állomáson térnek át a téli időszámítás szerinti közlekedésre, ahol éppen járnak.
Az ország területén két nemzetközi vonatot érint az óraátállítás: a Bécs-Budapest-Bukarest között közlekedő Dacia nemzetközi vonat egyik járata Lőkösházán, az ellenkező irányba közlekedő pedig Békéscsabán várakozik a téli időszámítás szerinti indulási idejére.
Néhány, az országon áthaladó nemzetközi vonatot a külföldi vasúti hálózaton ér az óraigazítás: a Beograd és a Bononia nemzetközi gyorsvonatokat, a Varsovia EuroCity vonatot, a Metropolt, a Corona nemzetközi gyorsvonatot, a Kálmán Imre, a Wiener Walzer és az Ister EuroNight-okat, a Latorca InterCityt és a Körös IC bukaresti közvetlen kocsijait – közölték.
A BKK csütörtöki, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a legtöbb járat menetrendjében – amelyek óránként, félóránként vagy még sűrűbben közlekednek -, a hajnali 2 és 3 óra közötti indulásokat megduplázzák, vagyis azok a téli és a nyári időszámítás szerint is közlekednek.
Az órásnál ritkább követési idejű járatoknál – 909-es, 918-as, 931-es, 938-as, 940-es, 941-es, 943-as, 956-os, 967-es, 973-as, 980-as, 990-es, 992-es, 996-os és 998-as – egyedi menetrend lesz érvényben.
A Szallas.hu legfrissebb felméréséből az derült ki, hogy a magyarok 80 százaléka, ötből négy ember eltörölné azóraátállítást. A kutatás szerint minden ötödik válaszadó rosszul tudja, hogy október 30-án merre kell tekerni a mutatókat.