Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Baja Város Önkormányzatának sajtóközleménye:
Baja Város Önkormányzat a mai rendkívüli testületi ülésen tárgyalta volna többek között a Baja Vagyon Vagyonhasznosítási és Szolgáltató Zrt. vezérigazgatói posztjára jelentkezők álláspályázatát. Mivel az ülést a veszélyhelyzet miatt elnapolták, a döntést törvényi felhatalmazás alapján Baja Város Polgármestere hozta meg a nyertes személyét illetően, az illetékes bizottság döntése és a pályázók meghallgatása után született képviselői vélemények figyelembevételével.
A jelöltek közül Pozsgai Imre bizonyult a legalkalmasabbnak, aki korábban már betöltötte ezt a pozíciót.
A város cégeinek átvizsgálása során több problémával találkoztak a munkát végző szakemberek. A legnagyobb problémák a Baja Marketing Kft.-nél kerültek elő. Olyan alapvető hiányosságokra derült fény, mint a naprakész leltár és szerződés-nyilvántartás hiánya, és az átláthatatlan könyvelés. Általános hibaként mondható el, hogy nem létezik a részlegek ellenőrzését lehetővé tevő kontrolling rendszer. Ezért nem volt kimutatható a „Kagyló” és az egyéb büfék vesztesége, a Csúszkapálya és a Kalandpark gazdaságtalan működése. Így fordulhatott elő, hogy a cég nem fizette be a dolgozói étkezések utáni adót, melyet utólag kellett önrevízióval bevallani és befizetni. Az ellenőrző rendszer hiánya okozhatta, hogy a városi reklámfelületek hasznosítása kapcsán büntetőfeljelentést kellett tenni a rossz gazdálkodás miatt. Rendszeres volt a hatósági büntetés a cégnél.
A város 100%-os tulajdonában lévő cégek összes árbevétele az önkormányzati támogatással együtt alig érik el a 2 milliárd forintot, a főállású dolgozók száma kevesebb mint 500 fő. Ez így együtt Magyarországon is egy középvállalatnak számít, a város cégei külön-külön inkább kisvállalkozásnak tekinthetők, mégis a cégek közül több saját titkársággal, könyvelést és számviteli feladatokat ellátó apparátussal működik, illetve önállóan alkalmaz informatikusokat, jogászokat. Sorolhatnánk tovább azokat a szolgáltatásokat, melyeket a piacon működő vállalkozások külső szolgáltatótól vesznek igénybe, mert gazdaságtalan lenne saját apparátust fenntartani.
A januári testületi ülésen Baja Város Képviselő-testülete elkezdte az átszervezést annak érdekében, hogy a jövőben a városi gazdasági társaságok olcsóbban, hatékonyabban és átláthatóbban működjenek.
Az első lépés volt a cégvezetői pályázatok kiírása. Februárban megújultak a cégvezetői megbízások, az új vezetők a következő két hétben állnak munkába.
Kiemelt szerep vár a Baja Vagyon Zrt–re. Ebbe a cégbe kívánja a képviselő-testület összevonni azokat a feladatokat, amelyek egy-egy cégben önállóan gazdaságtalanul végezhetők el. A Baja Vagyon Zrt. fogja végezni a többi cég számára a könyvelési, számviteli feladatok nagy részét, az informatikai feladatokat és a jogi munkákat. A Baja Vagyon Zrt. a képviselő-testület számára segítséget nyújt az ellenőrzési feladatokban azzal, hogy egységes kontrolling rendszert alakít ki a cégeknek, amely lehetővé teszi, hogy a polgármester és a képviselő-testület havonta kapjon információt a cégek gazdálkodásáról. Ezzel elkerülhetővé válik a cégek eladósodása, ami a Baja Marketing Kft. esetében a közétkeztetés kapcsán a szállítói tartozások több tízmillió forintra duzzadásában nyilvánult meg, a Bajai Kommunális Nonprofit Kft.-nél pedig póttámogatás megszavazására kényszerítette az önkormányzatot.
Az önkormányzat számára a fegyelmezett gazdálkodás és az átláthatóság vált elsődlegessé. Ezeket a célokat a Nyirati Klára vezette városvezetés a Baja Vagyon Zrt.-n keresztül kívánja elérni.
A Baja Vagyon Zrt. vezérigazgató pályázatáról készült előterjesztésben olvasható a meghallgatáson részt vett, illetve később írásos állásfoglalást tett képviselők véleménye is, melyből kiderül, hogy Pozsgai Imre pályázatát minden képviselő megfelelőnek találta:
https://www.bajaionkormanyzat.hu/images/varoshaza/Kozlemenyek/2020/03/20200313/KT_02_BVZrt_allaspalyazat_elbiralasa_nyil.pdf
Baja Város Önkormányzat