2024. December 22. Zéno

Közélet

Színházi zaklatás: felmentését kérte a Baján is rendező Kerényi

HVG.hu nyomán | 2017. November 07. 11:40:36 | Utolsó frissítés: 7 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Az Operettszínház volt főigazgatója, jelenlegi művészeti vezetője közleményben jelentette be távozását. Egyben azt mondja, nem igazak a vele szemben hangoztatott vádak.- írta a HVG

 

Ami miatt számunkra különösen érdekes lehet a hír, hogy az Operettszínház nyári bajai Szentháromság téri szuperprokuciói többségét is  Kerényi Miklós  Gábor ” Kero” rendezte. Mindjárt az első nagy dobást  a 2012-es Miss Saigont, de az ő nevéhez fűződik a  2013-ban színpadra állított  Rómeó és Júlia, 2014-ből az Elizabeth, 2015-ből a Szentivániéji álom és a Csárdáskirálynő, 2016-ból a Mágikus operett a Sugovica partján,  és az idei Best of Musical esetében is szerkesztőként van feltűntetve.

 

Kerényi Miklós Gábor a Csárdáskirálynő bajai előadása után Fotó:Kopri

 

A HVG cikke így folytatódik:

 

Nyugdíjazását kérte Kerényi Miklós Gábor, az Operettszínház korábbi főigazgatója, jelenlegi művészeti vezető. Az Origo-n megjelent nyilatkozat szerint Kerényi visszautasít minden állítást, pletykát és híresztelést, amelyek az elmúlt napokban érték, és amelyek mérgezik a társulat mindennapjait és működését.

 

Kerényi Miklós Béla Fotó:MTI

 

“Hogy a nyugodt munkát biztosítsam, döntésem az, hogy a mai nappal munkáltatómtól felmentésemet kértem a Budapesti Operettszínház művészeti vezetői tevékenysége alól, továbbá nyugdíjazásomat kezdeményeztem. Szentpétervári bemutatómat követően minden erőmmel azon leszek, hogy tisztázzam magam.”

 

Kerényi Miklós Gábort Kalmár Péter rendező Facebook oldalán nevezte meg szexuális zaklatóként Kalmár volt felesége. A poszt témája a Bors egyik cikke volt, melyben a lap azt írta, “robbanás előtt a másik színházi botrány, a szakma már tudja, ki lesz a következő”.

 

Kalmár ezek után a blogján pár nappal ezelőtt írt egy nyílt levelet Kerényi fiának – melyben sem őt, sem az apját nem nevezte meg, azonban teljesen egyértelmű volt, kiről beszél -, aki az Operett színház vezető művésze. Ebben Kerényi durva vezetői stílusán kívül leír szexuális zaklatátos történeteket is. Kalmár hangsúlyozza, ő nem áldozat, illetve a posztból érződik az is, kettőjük közt éles konfliktus volt. Kalmár blogbejegyzése után megkerestük az Operett színházat, de akkor nem reagáltak.

 

Kalmár Pétert megkerestük, de nem akart nyilatkozni, viszont több forrásból úgy tudjuk, többen jelentkeztek nála történetükkel, viszont nyilvánosan még senki sem vállalta azt. Kerényi Miklós Gábor először a Facebook oldalán utasította vissza a vádakat, de azt írta, a bejegyzés nyilvánosságra hozásához nem járul hozzá. Végül Bayer Zsolt a blogjában közzétette, majd egy újabb blogbejegyzében azt írta, nála is többen jelentkeztek, hogy igaz, amit Kalmár leírt, mire Bayer számon kérte a balliberális médián, hogy miért hallgat Kerényivel kapcsolatban.

 

Az Operettszínházban rendkívüli igazgatósági ülés volt

 

Az Origo cikkében Kerényi nyilatkozata alatt megjelent a Budapesti Operettszínház hosszú közleménye is, szerint a szexuális zaklatás minden formáját elítélik, “különös tekintettel azokra az esetekre, amelyek hatalommal való visszaéléssel együtt valósulnak meg.”

A zaklatási ügyek felderítésében elkötelezettek, az áldozatokat segítik, és kérik, a szükséges jogi lépéseket tegyék meg.

Október 30-án rendkívüli Igazgatósági értekezlet volt az Operettszínházban, ahol a volt és jelenlegi vezetők “rögzítették, hogy nincsen tudomásuk olyan eseményről, történésről, bejelentésről, mely a Budapesti Operettszínház működéséhez köthetően szexuális zaklatással kapcsolatos.”

A színház felvette a kapcsolatot az Előadóművészi Jogvédő Irodával, és tájékoztatta a társulatot, hova fordulhat az esetleges zaklatások miatt.

“Az Igazgatóság elkötelezett a bejelentések kivizsgálásában az ártatlanság vélelmének tiszteletben tartásával.”

A társulat védelmében viszont azt kérik, “a konkrétumokat nélkülöző híresztelésektől tartózkodjon.” A színház közölte, mindent meg akar tenni a helyzet tisztázása érdekében.

Az Operettben szombaton tartották az új darab bemutatóját, vélhetően ezért időzítették vasárnapra a közleményt. Kerényi 2001 és 2014 között vezette az Operettszínházat, de dolgozott az Operaházban és a Szegedi Szabadtéri Játékokon is. 2014 novemberétől lett a színház művészeti vezetője az új főigazgató, Lőrinczy György mellett.

 

Harvey Weinstein botránya ütötte át a falat

 

A szexuális zaklatással és nemi erőszakkal megvádolt amerikai producer, Harvey Weinstein ügye indította meg a lavinát: azóta egyre-másra állnak elő az emberek a saját zaklatásuk történetével. Marton László, a Vígszínház azóta lemondott főrendezője volt az első “nagy név”, akit szexuális zaklatóként megnevezett Sárosdi Lilla színésznő. Marton visszautasította a vádat és perrel fenyegetett, mire Sárosdi mögött felsorakozva több nő is névtelenséget kérve elmondta, hogyan zaklatta őket Marton.

 

A fokozódó botrány hatására Marton előbb felfüggesztette oktatói tevékenységét a Színművészetin, pár nap múlva lemondott főrendezői posztjáról is a Vígszínházban. Marton végül bocsánatot kért, ezt a botrányt kirobbantó Sárosdi Lilla elfogadta, férje, Schilling Árpád viszont nem.

 

A Vígszínházban törölték Marton tervezett bemutatóját, majd okbóter 27-én kirúgták, de hangsúlyozták, ez nem jelent ítélkezést felette. A Vígszínház igazgatója, Eszenyi Enikő azt állította, nem értesült semmilyen zaklatásos esetről, mióta a Vígszínházban van. Fáy Miklós kritikus szerint Eszenyi nem mondott igazgat. A színház azóta sem reagált erre.

 

 

Az ügy fejleménye, hogy közben  Maros Ákos, egy korábbi színházi táncos arról beszélt, hogy 18 éves korában Kerényi Miklós Gábor alsónadrágja lehúzását kérte tőle a Miss Saigon szegedi próbáinak idején, és egy padokkal eltorlaszolt teremben vállfával verte el  a hátsó fertáját:

 

Cikk és videó:

http://www.atv.hu/belfold/20171106-egyenes-beszed