2024. December 27. János

Közélet

Mi a helyzet Livodán?

| 2015. Március 02. 14:51:49 | Utolsó frissítés: 10 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Február 16-án, a Móricz Zsigmond utcai fák kivágásával indult el a több éve húzódó Livodai főgyűjtő III. ütemével kapcsolatos kivitelezés. Mivel a támogatói szerződést már 2013-ban megkötötték és az első egyezmény szerint már 2014 augusztusának végén le kellett volna zárni a projektet, kíváncsiak voltunk, hogy miért csak most kezdték el a munkát.

 

Az Önkormányzat válaszából az derült ki, hogy a közbeszerzési eljárásban nyertes Duna Aszfalt Kft.-vel 2013 szeptemberében kötötték meg a mélyépítésről szóló keretszerződést, a csapadékcsatornával kapcsolatos beruházás kivitele terve előtte körülbelül két héttel készült el. Az engedélyeztetések és a konzultáció egészen 2014 februárjának elejéig tartott. A Duna Aszfalttal végül csak 2014. március 20-án írták alá a vállalkozási szerződést.

 

Jól látszik: át kellett ragasztani a kivitelezés idejét

 

 

A munkaterület átadásakor azonban kiderült, hogy a meglévő telefonvezeték kiváltásához a Móricz Zsigmond utcában (hossza több mint 100 méter) engedély kell a Magyar Média- és Hírközlési Hatóságtól. A kábelek kiváltása egészen november 15-ig húzódott. Emiatt október 28-án módosították a Duna Aszfalttal kötött szerződést: kitolták a befejezést 2015 júniusának végére.

 

Ahogyan írtuk, a tényleges munka február 16-én a fakivágással indult. Megkérdeztük azt is, hogy megoldható lett-e volna anélkül is az építkezés. A válasz szerint a tervezett, egy méter átmérőjű csapadékcsatornát csak az út és a vasúti árok közötti zöld területen lehetett kialakítani, ezért volt szükség arra, hogy az ott álló fákat eltávolítsák.

 

Dolgozik-e bajai alvállalkozó az építkezésen?

 

A városvezetés rendszeresen hivatkozik a nagyberuházásokon dolgozó helyi vállalkozásokra, így egyértelmű volt, hogy rákérdezünk erre is. A Sugóparti Híreknek érkezett dokumentumban az áll, hogy a közbeszerzési eljárás során bejelentett alvállalkozó (a munkák nagyobb hányadát végzik) két egymásra kísértetiesen hasonlító nevű tiszakécskei kft.: a Magyar Vakond és a Vakond Via. A Polgármesteri Hivatal szerint „várhatóan bajai vállalkozások is bevonásra kerülnek a kivitelezésbe”.

 

Utánanéztünk a két társaságnak: a Magyar Vakond Kft.-t 2010-ben jegyezték be a cégnyilvántartásba. A társaság egyik tagja pedig nem más, mint maga a Duna Aszfalt Kft. (szavazati joga több mint 50%), a fő kivitelező mellett Varga Károly és Szíjj László szerepelnek a listán.

 

A Vakond Viát már korábban, 2008-ban bejegyezték. Nem lepődtünk meg: a társaság tagjai ugyanazok, mint a Vakond Kft.-é. Mindhárom cég: a Magyar Vakond Kft., a Vakond Via Kft. és a Duna Aszfalt telephelye is a tiszakécskei Béke utca 150. alatt található.

 

Végignéztük a támogatott beruházás adatait is

 

Livoda III-at 90%-ban támogatásból építik, ez 225 millió forintot jelent. A maradék 10% az önerő. A kormány pályázatfigyelő oldalán a feltüntetett adatokból az derült ki, hogy az első időszakos beszámolót a város késve adta le, és el is utasították. Érdekelt minket, hogy mi volt ennek az oka.

 

Ezeket a beszámolókat a kifizetési kérelmekhez kötik. Az első így értelemszerűen a projekt előkészületi fázisához kapcsolódó költségek finanszírozásához kapcsolódott. Benyújtását követően azonban a DARFÜ Nonprofit Kft. – közreműködő szervezet – a csatolt dokumentumban hiányosságokra hívta fel a figyelmet. A Városfejlesztési és Vagyongazdálkodási Iroda szerint „Baja Város Önkormányzata a hiányosságokat önhibáján kívül nem tudta teljesíteni a megadott három napos határidőn belül”, így elutasították a beszámolót. 2014-ben újabb költségeket felsorolva ismét beadták, ekkor már a Közreműködő Szervezet jóváhagyásával, így az önkormányzat megkaphatta a szükséges támogatást.

 

 

A fákkal kezdtek február 16-án

 

 

Mi történik pontosan?

 

A fakivágást követően biztosítják a vasúti pályát, ehhez az úgynevezett szádfal sor módszerét alkalmazzák gépi lemélyítéssel, aztán süllyesztik a talajvízszintet is. A csatornacsövek lefektetése csak ezután indulhat meg. A kivitelezés a Malomtól indul és a Tóth Kálmán illetve az Árok utca irányába folytatódik. A tervek szerint a csapadékcsatorna építésével párhuzamosan a vasúti árkot is rendezik beton mederburkoló elemekkel.

 

Az építési fázisokról és forgalmi rend változásokról azt ígérték, hogy időben tájékoztatják a lakosokat.

 

Cél: tehermentesíteni a Kenderes-csatornát

 

A főgyűjtő kiépítésének legfőbb célja, hogy a meglévő Kenderes-csatornát (befogadója a Sugovica) tehermentesítsék a Szegedi út környéki, a Szegedi és a Nagy István út közötti terület valamint a livodai kertek és az attól délre eső iparterületek vizétől. A város keleti részén a természetes lejtési irányokat elvágja a Bátaszék-Baja-Kiskunhalas vasútvonal, mely mentén felgyülemlik a csapadékvíz. A vasúti területet víztelenítő árkok nem működnek megfelelően, az Árok utca és a Kenderes patak közötti vízelvezető csatorna rendezetlen és megközelíthetetlen. A víz által okozott károk csökkentése és a rendezett ökológiai állapot elérése miatt fontos a Livodai főgyűjtő III. ütemben tervezett fejlesztésének megvalósulása – tudtuk meg a Városfejlesztési Irodától.