Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Gondolom az utóbbi időkben (években) már szinte minden bajai és környékbeli bosszankodott azon, hogy az 55-ös úton Baja és Szeged között igencsak megnőtt a menetidő a szinte teljes útfelújítás miatt. Egyszer ha kész lesz biztos nagyon fogunk neki örülni, csak győzzük addig kivárni.
Lassan lehet forgatni a Mad Max új részét.
Merre menjünk Szegedre?
Felújítások ide vagy oda, a Dunántúl felé azért ne induljunk, mert azért az durva lenne. Gondolom senki nem meditál ezen, ezért térjünk rá a komolyabb dolgokra.
A legelső gondolat, hogy a megszokott nyomvonalon az 55-ösön jussunk el a csongrádi megyeszékhelyre. Nos ez sötétben nem a legjobb megoldás, mert rengeteg helyen van olyan rész ahol valahol már aszfaltoztak, máshol még nem, így azok a jó 8-10 centis szintkülönbségek-döccenők menetrendszerűek, amit ilyenkor nehezebben vesz észre az ember. Persze kint vannak a 40-es táblák, de ezt nehéz betartani. Napközben viszont több szakaszon nem reménytelen a helyzet.
Ilyen lesz
Kezdjük Baja és Csávoly között.
A várostáblát elhagyva rögtön belefuthatunk egy piros lámpába, és itt most nem a több éve bezárt Szív bárra gondolok. Van még egy félpályás lezárás az első faluig, és egy jó részen fel van marva az aszfalt, tehát ez most nem egy leányálom.
Hasonló lassítók vannak a Forma 1 – ben is
Csávoly belterületén előbb a csatornázás miatti merőleges áttörésekkel kell megbírkóznunk, majd a bokodi kereszteződésnél ismét lezárás. Ezt követően tolhatjuk tovább Felsőszentiván felé. Itt is vannak felmarások, de Tataházáig már egy-két gyorsasági szakasz is bekerült a rally útvonalába.
Nagy lehetett a buli a buszban is tegnap 30 fok felett
Tataházán is brutális kordonok, a nagy kanyarban is úgy tűnik körforgalom lesz, a falu Baja felőli bejáratánál pedig lassítót építenek, de a legjobb Mélykút, ahol kis túlzással néha anarchia van. Több lezárás, de vasárnap mondjuk az a kutyát nem érdekelte, hogy a lámpa épp zöldet, vagy pirosat mutat. Ment boldog – boldogtalan. Tehették ezt bátran, mert ha szembe jött még is valaki volt lehetőség lehúzódni. Mélykút előtt a benzinkútnál is van egy szemafor, de ha gázos az autónk itt érdemes alapból is megállni, hiszen a 100 km-es távon ezen a töltőállomáson a legolcsóbb az LPG litere méghozzá 199 Ft.
A 95-ös benzint és a gázolajt kedvező áron pedig Ásotthalmánál láttam 370.90 Ft-ért
Apokalipszis Mélykúton
Aztán Mélykútot elhagyva már az új gyönyörű sztrádán mehetünk egészen a körforgalomig sőt a kelebiai elágazásig. Emlékszem ha régen azt mondtam Szeged felé a körforgalomnál mindenki tudta miről beszélek. A Stop presszóról meg a busszal közlekedők tudnak ódákat zengeni. Egyébként a teljes szakaszon a fontosabb kereszteződéseknél ilyen karikákat iktatnak be, ahol szinte mindenhol lezárás van.
Kisszállástól Baja felé már gőzerővel folyik a kerékpár út építése is. El sem hiszem hogy ez Magyarország.Valami csak nem lesz rendben.
Király Józsi melegíts! A kihívás érvényben van, Vaskút után Szegedre is eltekerünk ha kész a kerékpár út.
Folytatva utunkat a következő ellenőrző pont a kelebiai kereszteződésnél található, erre később még vissza kell térnünk.
Mórahalom és később Szeged felé aztán egész tűrhető a helyzet: mivel még el sem kezdték az építést a körforgalmak kivételével.
Pont megálltak a munkával egy percre mikor arra jártunk.
Alternatív megoldások
Kezdeném a talán legkézenfekvőbbel: Bácsbokod – Bácsalmás felé igaz kisebb kerülőkkel, de a bokodi kereszteződés kivételével gyakorlatilag megállás nélkül juthatunk el Almásig, ami a májusi nyárban sem kis dolog, a főszezonban pedig aranyat érhet a nem klímás kocsikban utazóknak. Utunkat tovább folytathatjuk Csikéria felé, de ezzel gondolom a szabadkai piac rendszeres látogatóinak nem mondok újdonságot. Aki esetleg mégsem Euro krémen, rizses csokin vagy PEZ cukorkán nőt fel annak elmondanám, hogy bár nem a lehető legrövidebb útvonalon hanem apróbb hurkot alkotva, de erre folytatódik kirándulásunk. Megcsodálhatjuk Csikériát az ország egyik leghosszabb faluját (kereken 4 km táblától – tábláig), ahol nosztalgikusan egy macskaköves vasúti átjárón is átverekedhetjük magunkat, amit évek óta átépíthettek volna, hiszen a vasúti közlekedés itt szünetel.
A templom egyébként szép – hogy pozitívat is mondjak – és a főúti kocsmának is van egy kiülős része.
Visszatérve a fontosabb kérdésekre nem mellékesen a kisszállási körforgalom és a határ közti szakaszon is felújítások vannak az 53-ason, így menjünk egyenesen tovább Kelebia felé. A község átutazó autósok számára jóval barátságosabb Csikériánál hiszen nem kell olyan hosszan tartsuk az 50-es álomtempót, a templomtorony varázslatos, és a focipálya is igen rendezett.
Régen tuti ez volt a községről készült képeslapon.
Kelebia után aztán visszatérhetünk az 55-ösre, ahol viszont sajnos pont belecsúszunk egy lezárásba. Kicsit később már talán nem, mert ugye a helyzet folyamatosan változik, és akkor az már egy piros ponttal több.
Északi körgyűrű
Ha Kelebiát elhagyva sem az 55-ösön akarunk feltétlen haladni kerülhetünk Öttömös – Rúzsa – Zákányszék felé.
Kipróbáltam hangulatos kis túra kicsit kiszakadni a megszokottból, de igazából ezen a szakaszon nem érdemes erre csalinkázni. Északra a másik út Jánoshalma – Kiskunhalas felé kerülni sem javasolt a jóval hosszabb táv miatt, és ráadásul Csávolyig akkor is ízelítőt kapnánk a sűrűjéből.
Déli megoldások
Kelebia felől Ásotthalma felé is mehetünk tovább a surranó pályán, de itt utoljára talán Rózsa Sándor járt ő is lóháton
Ha az északi kerülőt hangulatosnak mondtam, akkor ezt szorozzuk meg még jó néhánnyal. Az út egyik szakasza egy sávos és erdőn megy keresztül.
Sajnos rengeteg a kátyú, itt szeretném is felhívni erre az illetékesek figyelmét.
Bicajosoknak viszont mindenféleképpen tudom ajánlani, egyfajta ismerd meg hazánkat mozgalom.
Még egy megoldás van: mehetünk persze Szerbia felé is, de mivel déli szomszédunk még egy jó ideig nem uniós (várakozhatunk a határon), és nem mellékesen a helyi rendőröktől is van okunk tartani ezért ez eszünkbe se jusson.
Összefoglalva
Ajánlott:
1. Teljesen szokványos megoldás az 55-ösön lezárásokkal tarkítva.
2. Bácsbokod – Bácsalmás – Kelebia felé kerülve, majd onnan az 55-ösön folytatva.
A vasárnapi napon egyébként üzemanyag felvétellel együtt 1 óra 50 perc alatt tudtam megtenni a 100 km-es utat az 55-ösön ami nem valami jó, de köztünk szólva rosszabbra számítottam, és körülbelül a B megoldás is ilyen intervallum, csak ott legalább lehet folyamatosan haladni. (már ha nem kapunk sorompót, mert Bácsbokod – Bácsalmás térségében legalább hármon át kell keljünk.)
Megjegyezném hagy vasúton 3 óra 16 perc a két város között legrövidebb menetidő.
Itt szeretnék gratulálni azoknak akik Trianon óta nem láttak fantáziát az elcsatolt rövid szakasz kicsit északabbra való átépítésében.
Tegye fel a kezét aki úgy látja hogy gyorsan kész lesz minden.
Felmérésemet egyébként 2015. május 8-tól 19-ig végeztem amit csak azért említek meg, mert az hogy merre érdemes Szegededre utazni ahogy telik az idő még folyamatosan változhat.