Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Kalmár Ádám, a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság idegenrendészeti osztályának vezetője csütörtöki sajtótájékoztatóján Mohácson elmondta: eddig ezt a szakaszt nem tudták folyamatosan ellenőrizni, csak járőrözéssel biztosították a Duna határbiztonságát.
 Az új 24 órás folyami határőrizeti rendszer irányítóközpontja a Mohácsi Határkikötő épületében.
Az új 24 órás folyami határőrizeti rendszer irányítóközpontja a Mohácsi Határkikötő épületében.
MTI Fotó: Sóki Tamás
A mostani fejlesztés a többi között egy-egy, mintegy 40 méteres – nagy hatótávolságú hőkamerával, radarral és nappali kamerákkal is ellátott – tornyot jelent Mohácsnál és Kölkednél. Ezek révén folyamatosan belátják az érintett szakaszt. A tornyokat önálló biztonsági rendszerrel, térfigyelő kamerákkal és mozgásérzékelőkkel látták el a rongálások megelőzése érdekében. 
A nappali és a hőkamerák, valamint a radarok folyamatos, együttes működése révén már nagy távolságból észlelhetővé és megfigyelhetővé válnak a Dunán közlekedő járművek és emberek. A tornyok vezérlését és az onnan érkező információk feldolgozását a mohácsi vízi határátkelőhelyen létesített vezetési ponton végzik.
Kalmár Ádám a Duna határbiztonságáról elmondta: migrációs szempontból csendes határszakasznak számít a Duna, évente 8-10 illegális határátlépés történik. Ennél valamivel nagyobb számban, évente 15-20 esetben kapnak el csempészeket, akik elsősorban cigarettát próbálnak Magyarországra hozni.
A Duna egyre inkább felértékelődött az európai biztonságot tekintve, Magyarország a Duna-stratégiában is hangsúlyos szerepet kap – emelte ki. A mostani beruházással, új járőrhajóval, hőkamerákkal, nappali kamerákkal, felszerelésekkel és radarrendszerrel eleget tudnak tenni a schengeni határellenőrzési kódexben a határellenőrzés iránt támasztott követelményeknek. Emellett maga a határőrizet is olcsóbbá válik, a rendőröknek ugyanis nem kell folyamatosan járőrözniük, csak akkor kell gyorsan reagálniuk, ha az szükséges. 
 Rendőrségi motorcsónak az egyik 40 méter magas megfigyelőtorony előtt Mohács közelében.
Rendőrségi motorcsónak az egyik 40 méter magas megfigyelőtorony előtt Mohács közelében.
MTI Fotó: Sóki Tamás
A Duna déli szakaszán a Magyarországra belépő, illetve innen kilépő hajók határellenőrzését a mohácsi vízi átkelőhely látja el, amely – az Európai Unió és a schengeni térség déli vízi kapujaként – felelős az unióba vízi úton érkező vagy onnan távozó teljes személy- és áruforgalom ellenőrzéséért.
 
                 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                 
                