2024. November 22. Cecília

Közélet

Lesz végre elkerülő utunk?

Antal Tibor | 2018. Március 05. 16:28:03 | Utolsó frissítés: 7 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Egy olvasónk hívta fel a figyelmünk arra, hogy 2018. február 19-én felkerült a Nemzeti Ifrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapjára a Baja – Zombor 51-es számú főút Baja – Hercegszántó – országhatár szakasz előkészítésének terve. Az alcímben pedig a az 51. sz. főút Baja – Hercegszántó – országhatár szakaszra Megvalósíthatósági tanulmány, Környezeti Hatástanulmány és engedélyezési terv, valamint Baja déli elkerülő szakaszra Környezeti hatástanulmány készítése szerepel.

 

Forrás:nif.hu

 

A terv szerint a Baja és Hercegszántó közötti szakaszon 25680 méteren 11.5 tonnás tengelyterhelésre történő burkolat – megerősítésre kerülne sor, valamint 5000 méter új nyomvonal épülne (2 x 1 sávban). Mint az ábrán is látszik, Nagybaracska kapna egy elkerülő utat, Bátmonostor viszont nem, a többi Baja és az országhatár közötti községet pedig már eddig is elkerülte az 51-es.

 

Hogy ennek a tervnek a megvalósulására  mennyi ráció van, és mikorra történhet meg azt nem tudhatjuk, de az esélyeket némileg csökkentheti, hogy hamarosan megnyílik a Bácsszentgyörgy – Haraszti határátkelő, melynek köszönhetően 10 km-rel lerövidül a Baja – Zombor útszakasz, így a hercegszántói határátkelő fontossága némileg leértékelődik. A 11.5 tonnás tengelyterhelésre való megerősítést pedig olvasóink nagy többsége  elsősorban az 55-ös Baja – Pörböly közötti szakaszán tartaná a legfontosabbnak az M6-os autópálya elérése miatt, ahol sokkal nagyobb forgalom, és ráadásul igen szűk az út keresztmetszete a Gemenci – erdőt átszelve, ami miatt fokozottan balesetveszélyes.

 

Baja és Pörböly között nem egy életbiztosítás az 55-ös

 

Ami viszont  mindenki szerint nagyon fontos lenne ebből az elképzelésből, az  a Baját elkerülő út déli szakaszának régóta húzódó megépítése, melyre ez a terv három alternatívát is tartalmaz.

 

Három féle színnel jelölik a tervezett változatokat

 

Ha  a történelemben kicsit visszatekintünk, Baja nagyon sokáig  nem rendelkezett semmilyen elkerülő úttal, illetve az Ipartelepi út a Bokodi és a Szegedi utat kötötte össze. Az első fejlesztésre 1993 – 94-ben került sor amikor megépült az elkerülő út a Duna – híd és a Dózsa György út közötti szakasza a vasúti töltés mellett. Bizonyára sokan emlékeznek még erre, hiszen ekkor még a Budai Nagy Antal utcára terelték rá a forgalmat, és nem kis fennakadást és felháborodást  okoztak a kamionok.  Ezt a problémát sikerült megoldani 2000 körül, amikor átvágták a vasúti töltést, és kialakították a körforgalmat a Shell benzinkútnál.

 

2015 októberében újraaszfaltozták az elkerülő út vasúti töltés melletti szakaszát

 

Ezt követte 2004 – 2005-ben a “Bográcsos” körforgalom és a Kaszás utca közötti szakasz, valamint, a Kaszás utca és a Dózsa György út közti egyenes összekötő megépítése, mely után némileg már fellélegezhetett a város, hiszen innentől kezdve az 55-ös út átmenő forgalma megoldódott. Hátra volt még az északi Bajaszentistvánt elkerülő szakasz 2008-as átadása, de azóta sajnos egy méter sem épült a körgyűrűből. Hasonló hatástanulmány az országhatárig történő megerősítésről, a Gyurcsány és Bajnai kormány idejében is  készült, de ennek ellenére 2008-at követően megállt az idő. Amiről tudunk, hogy a bajai országgyűlési képviselők  közül  2009-es költségvetéshez Zsigó Róbert,a 2017-eshez pedig Ikotity István  adott be javaslatot az elkerülő út déli szakaszának megépítésére, de az aktuális kormányok ezeket nem támogatták.

 

Pedig ha csak a szűk vonzáskörzetünk közlekedését nézzük, ha valaki mondjuk Sükösd – Érsekcsanád irányából akar eljutni akárcsak Bátmonostorra vagy tőle délre, az akarva akaratlanul is be kell jöjjön a városba. Vagy egyszerűen csak keresztül megy rajta egyenesen, vagy Szentistvánt elkerülve csatlakozik vissza az 51-re a Shell kútnál. De ha kellő helyismerettel otthonosan mozog a kisebb utcákban is, akkor a Bokodi utcáig végül is mehet az elkerülőn, de utána vissza kell kanyarodjon  a Lőkert sorig, majd azon végig hajtva a Szabadság utcáról lekanyarodva a Kálmán király utcán tud végig trappolni, ami leírva is bonyolult, tranzit útvonalnak meg egyáltalán nem ajánlható.

 

Tehát nem kevés bosszúságtól, időveszteségtől szabadulnánk meg, ha ezen tervből legalább a várost elkerülő körgyűrű megvalósulna, arról nem is beszélve, hogy a belváros forgalma mennyivel kisebb lehetne, és ezzel arányosan a levegő szennyezettsége is.  De hogy ebből a tervből lesz-e valami, vagy csak a kampányidőszak miatt dobták be a témát, erre a következő években fogjuk megkapni a választ. Mert volt már olyan kampány 2010 őszén, ahol a későbbi győztesek a fő közlekedési célok között megjelölték ezt is, aztán mint feljebb is írtuk, azóta sem épült az elkerülő úthoz egy méterrel sem több. Igaz ekkor olvashattuk a Jelky tér körforgalmi csomoponttá alakítását is, mely egy múlt heti bejelentés után úgy tűnik, közel nyolc év után most fog megvalósulni.

 

 

A 2010-e célok még mindig megvalósításra várnak Forrás: A Bajaiak programja, a Fidesz kampánykiadványa a 2010-es önkormányzati választásokra