Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
A lakossági fórumot Hegyes Lajos projektmenedzser vezette, de ott volt a kivitelező Duna Aszfalt Kft. képviselője, Lőke Ákos is, valamint Sárosi György a Városfejlesztési Iroda képviseletében. Hiányoltuk a körzet megválasztott képviselőjét, dr. Vácity Józsefet, aki rögtön reagálhatott volna, és megoldást is javasolhatott volna a lakosok problémáira.
A padsorokban viszont helyet foglalt Ikotity István bajai országgyűlési képviselő, Széll Péter volt polgármester, dr. Révfy Zoltán jelenlegi független képviselő, korábban a város polgármestere, valamint Csomor Csaba, a Sikeres Bajáért képviselője. Ikotity István, Széll Péter és Csomor Csaba fel is szólaltak.
Többen voltak, mint az előzőeken, de még így is kevesen a padsorokban a Városháza Dísztermében
Nem folytatják a sétányt, és nem lesz közvilágítás sem a Bagolyváron túl
Hegyes Lajos projektmenedzser a projekt egyik fő céljaként a város értékeinek megóvását és későbbi károsodásának megelőzését emelte ki. Nemcsak feltölteni és így kevésbé meredekké akarják tenni a rézsűt, hanem a partfal csúszását is meg akarják állítani.
A megvalósuló fejlesztés két szakaszra bontható: a Sugovica hídtól a Bagolyvárig, valamint a Bagolyvártól a Szeremlei utcáig tartó részre. Hegyes Lajos kiemelte, hogy a beruházás nem tartalmazhatott turisztikai célú fejlesztést, csak a meglévő elemek felújítását. Így a főtér alatti szakaszon a már meglévő sétányt, és a közvilágítást felújítják, sőt ezen a szakaszon új korlát kerül a Szentháromság térre, de ott, ahol eddig sem volt sétány, ezentúl sem lesz.
Nem tudjuk biztosan, hogy a partfal járhatóvá válik-e teljes egészében, ugyanis kérdéses, hogy a gyalogosok és a biciklisek is használhatják-e majd azt a szervízutat, amin jelenleg a kivitelező cég munkagépei járnak le a partra.
A felszólalók a Sugovica vízminőségének javulását és a csapadékvíz-elvezetését firtatták
Rossz híreik voltak a fórum vezetőinek a lakossági panaszokra, hiszen ahogyan Sárosi György fogalmazott „a projektnek nem az volt a célja, hogy a víz minősége javuljon”, a szakember arra nem tudott egyértelmű választ adni, hogy kotorható lesz-e a jövőben a Sugovica.
A csapadékvíz-elvezetésének problémája sem része a beruházásnak, ezért a környéken lakók (Parti utca, Galamb utca, Zrínyi utca stb.) továbbra is csupán reménykedhetnek abban, hogy kiírnak majd olyan pályázatot, amelyre a város pályázhat 5 év múlva. 2020-ig nem lehet hozzányúlni a magasparthoz, ez idő alatt fenntartási kötelezettség van érvényben a területen, vagyis olyan formában kell maradnia, ahogyan azt megépítik és átadják.
A megjelent lakosok szerint problémát jelent az utcák végéből a partra zúduló vízmennyiség. A városfejlesztési iroda munkatársa szerint ehhez egy gyűjtőrendszert kellene kiépíteni, de ez sem része a most folyó beruházásnak.
A fórum vége felé kissé elszabadultak az indulatok, hiszen a bajai polgárok több fontos kérdésre sem kaptak megfelelő választ. Ennek fő oka, hogy mást vártak el a város lakói a beruházástól, mint ami ténylegesen megvalósításra kerül. Éppen ezért ismételten a kommunikáció és egyeztetés hiányát kifogásolták. De volt olyan felszólaló is, aki üdvözölte, hogy végre megoldódik a fő problémájuk.
Csomor Csaba és Széll Péter a lakossági fórumon
A város volt és jelenlegi vezetői közül Széll Péter hangsúlyozta, hogy a lakosok felvetéseire és problémáira amint lehetséges, megoldást kell találni. Ide tartozik a csapadékvíz-elvezetés, a gyűjtőrendszer kiépítése, Baja Város komplex csapadékvíz-elvezetési rendszerének átgondolása. Ennek, a volt polgármester szerint, kiemelten fontos feladatnak kell lennie, és mivel a lakosok körében jól láthatóan igény van a sétány folytatására, a Városfejlesztési Irodának és a képviselő-testületnek foglalkozni kell a megvalósítás lehetőségeivel.
„Nem válasz a Sugovica kotrására, hogy majd az idő megmutatja.” – jelentette ki Széll Péter. „Ne zsebbel előrángatott marhaságok épüljenek! Ez az én magánvéleményem a csúszkapályáról.” – zárta le mondanivalóját a volt polgármester.
Csomor Csaba megszólalásában azt javasolta, hogy a problémáikkal keressék meg fogadóórán képviselőjüket, ugyanakkor kiemelte: képviselőtársaival azon lesznek, hogy amit a város költségvetéseiből ki tudnak hozni, azt megoldják. De arra is emlékeztetett, hogy az előadást levezetők, így Sárosi György sem jogosult ígéretek tételére.
80. 000 köbméter homokkal töltik fel a partfalat
Ez az a mennyiség, amely beépítésre kerül. A lábazatnál kőszórt lesz a partszakasz, talajszegezéssel 1760 17 méteres szeget szúrnak le, ezek fogják megakadályozni azt, hogy az egymásra csúszó rétegek mozgása ne folytatódjon a jövőben. Jelenleg még a növényzet eltüntetése és a hulladék elszállítása folyik a területen. A korábban megnevezett cölöpös megoldás helyett, a megnövekedett talajvíz miatt, és annak levezetése céljából jobb megoldás, hogy ezzel a hatalmas mennyiségű földtömeggel megtámasztják a partfalat, és a most szabadon kifolyó vizeket szivárgókon keresztül vezetik el. – magyarázta Sárosi György Ikotity István felvetéseit és aggályait a projekt lefolyása kapcsán.
Ikotity István országgyűlési képviselő
A lakosok aggodalmaikat fejezték ki a természeti környezet miatt is. Hegyes Lajos elmondta és Sárosi György is megerősítette, hogy 120 darab őshonos fát és 6000 cserjét ültetnek majd el a területen. Ez nem nyugtatta meg azokat a kérdezőket, akik féltik és féltették is a partszakaszt a beruházástól.
A több mint 2 milliárdos projekt teljes egészében állami és európai uniós támogatásból valósul meg, a városnak önerőből sosem lett volna pénze a megvalósításra. Része monitoring rendszer kiépítése is, amelynek segítségével a legkisebb mozgásokat is figyelni tudják majd.
A projekt befejezését megtudakoló kérdésre az a válasz érkezett, hogy be fogják fejezni a határidőig, vagyis 2015. június 30-ig a munkákat.
Helyreállítják a károkat
Többen is panaszkodtak az ingatlanjaik telekhatára és a kerítéseik miatt, Ikotity István pedig a környező utcákon okozott károkról számolt be, melyek a homokot és hulladékot szállító tehergépjárművek folyamatos közlekedése során keletkeztek.
Sárosi György elmondta, hogy az eredeti ingatlannagyságokat állítják majd vissza, a jogi határ lesz az irányadó; a kerítések javítása pedig része a projektnek. Lőke Ákos kivitelező az országgyűlési képviselő kérdését válaszolta meg azzal, hogy az utak és az okozott károk helyreállítása része a Duna Aszfalttal megkötött kivitelezési szerződésnek, tehát javításra kerül minden.