Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Kevesen, nagyrészt Futrinka utcaiak jelentek meg a másodjára szervezett lakossági fórumon csütörtök este fél 6-kor a Bácskai Kultúrpalotában. Nem csoda, hiszen ezt sem hirdették meg megfelelően. A fórumot a kerékpárút tervezője nyitotta meg, aki meglehetősen zavaros és összeszedetlen formában értekezett a tervekről és a megvalósításról. Szavait kérdésekkel szakították meg, de válaszokat csak a híddal kapcsolatos előadás után kaptak a kérdezők.
Videó
http://www.sugopart.hu/videogaleria/video/36
Hogy néz majd ki a kerékpárút?
A kerékpárút több szakaszra osztható, a Duna-hídtól új nyomvonalon jön be az EuroVelo 6-os út részeként, és a töltésen halad Szentjános felé. A Sugó partján, ahol végetér az árvízvédelmi töltés, le kell jönni a Bajcsy-Zsilinszky utcára. Ezért a jelenlegi aszfaltozott utat „eltolják” a másik oldal felé körülbelül két méter szélességben. A sávok így szűkülni fognak, de még szabványon belül maradnak. Az Árpád téri csomópontnál a „zöld területen” épül tovább, ennek érdekében el kell távolítani a turisztikai táblát és ki kell vágni néhány fát. A Petőfi-hídon nem kap külön sávot, hanem a járdát szélesítik ki: egy három méteres felület áll majd a kerékpáros- és gyalogosforgalom rendelkezésére, az út mentén elválasztó korlát lesz, valamint elzáró korlát kerül a híd lejárójához is.
A Petőfi-szigeten a sétány mellett építik ki. A Nagy-Pandúr-szigeten a zsiliptől az utat hat méter szélesre bővítik, a szakaszon nyitott kerékpárút készül. Ez azt jelenti, hogy a sávokat fehér festéssel választják el egymástól, és nem sárgával, így a gépjárművek átléphetnek rajtuk. A tervező és a kivitelező (Duna Aszfalt Zrt.) cég képviselői úgy vélik, hogy ezen a szakaszon kicsi a forgalom, így nem lesz probléma a közlekedéssel. A lakosok ezt cáfolták.
„Kicsit fordítva ülünk a lovon. Nem kész tények elé kellett volna állítani, hanem összehívni a lakosokat.”
A Futrinka soron tömörített, zúzott köves, négy méter széles út épül, amelynek terítését körülbelül egy méter távolságban kezdik a házaktól, a Sugó felé eső oldalon néhány fát ki kell vágniuk. Az előadás ezen pontján szóltak bele a lakók a fórum menetébe. Több kérdést is a feltettek a tervezőnek.
“Hol épül az országban 2014-15-ben uniós pénzből zúzott köves út?”
Az ott lakók felháborodásának legfőbb oka a kész tények elé állításuk volt. Felvetették a panasszal élés lehetőségét, valamint többen is értetlenségüket fejezték ki, hogy miért nem kaphat a 900 méteres utcájuk aszfaltburkolatot. Elmondásuk szerint évente kétszer próbálják önerőből feltölteni az utat, hogy legalább valamilyen szinten járható legyen, elvárják, hogy beleszólásuk legyen abba, ami az utcájukban történik.
A válaszok helyett azonban a moderátor figyelmeztette őket, hogy a második előadás után lesz lehetőségük a kérdezésre, és akkor a jelenlévők válaszokat is adnak nekik.
„Fontos szempont volt, hogy a híd könnyed megjelenésű legyen.”
A KS Konzorciumot alkotó Közgép és Strabag képviselője a kerékpáros- és gyalogoshídról beszélt. Elmondta, hogy a tényleges kivitelezés márciusban indult meg, ekkor kapták meg a megbízást, bár az engedélyezés már 2013-ban megtörtént. A kivitelezési tervet a Speciálterv Kft. készítette el.
Maga a híd egy kéttámaszú, felsőpályás ívhíd, melynek hídfőjénél egyenként körülbelül 75 négyzetméteres olasz bástyákat építenek. A híd teljes hossza 75 méter, a korlátok közötti szélessége pedig 3,5 méter. A hídba pihenőket építettek be, a bástyák víz felőli oldalán kerékpártárolók lesznek. A rámpák víz felőli oldalán magasított falak épülnek, ezek két funkciót látnak majd el: a korlát egy részét képezik, valamint árvízvédelmi szerepet kapnak.
„Miért nem jelent meg minimum egy alpolgármester?”
A híd bemutatása után végre sor kerülhetett a lakossági kérdésekre. Elsőként Dr. Révfy Zoltán, új önkormányzati képviselőként fordult a kivitelezőkhöz, tervezőkhöz és a Városfejlesztési Iroda munkatársaihoz azzal, hogy van-e bármilyen lehetőség a beruházás módosítására. A képviselő azt a választ kapta, hogy a Fejlesztési Irodát és a kivitelezőket kötik az engedélyezési tervek, a Futrinka utcát pedig árvízvédelmi okok miatt nem lehet leaszfaltozni.
A lakosok nehezményezték, hogy senki sem képviseltette magát a városvezetés részéről, legalább egy alpolgármestert vagy egy jegyzőt vártak volna, akivel érdemben meg tudják vitatni a problémáikat, többek között azt is, hogy hogy fog kinézni ez a zúzott köves burkolat az első árvíz után. A lakosok szerint a zúzott köves kerékpárút a Natura 2000-es területen az első árvíz áldozata lesz.
Használható válaszokat nem kaptak sem a projekt lezárását követő karbantartási kérdéseikre – bár a projekt tartalmaz egy öt éves fenntartást is -, sem arra, hogy miért nem a beruházás megkezdése előtt egyeztettek velük, és keresték meg őket. Elégedetlenül távoztak a Kultúrpalotából, további kommunikációt sürgettek mind a Fejlesztési Irodával, mind pedig a városvezetéssel.
A fórum végén, körülbelül 19 óra magasságában még megtudhattuk, hogy konkrét projektbefejezési időt a kerékpárút esetében még nem tudják megmondani, mivel az egyes szakaszokra külön átfutási idő érvényes.
A gyalogos- és kerékpáros hídnál a műszaki átvételi eljárás november 12-én fejeződik be. A híd átadása pedig remélhetőleg még novemberben megtörténik, a forgalom megindításához azonban újabb engedélyre lesz szükség. Információink szerint most szombaton reggel 9-kor terheléses próbát tartanak rajta.