2024. November 19. Erzsébet, Elizabet

Közélet

Igazi látványosság lehet

Antal Tibor | 2022. Feburár 22. 05:35:38 | Utolsó frissítés: 3 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Igazi kuriózuma lehet Baja városának az az ötlet, amit a fővárosi tervezők a Dunakorr Kft. megbízására álmodtak meg. Ezek szerint a jelenleg már nem működő volt Hajógyár funkciót váltana, és idegenforgalmi látványosság lehetne. Ráadásul mindez úgy történne, hogy amit lehet megőriznének belőle. Ezzel kapcsolatban tartottak lakossági fórumot hétfőn délután a Városházán.

Az egykori Hajógyár területe az összefolyásnál

A telek jellegzetessége a nagy ipari daru ugyanis megmaradna, és rá bérelhető szállásokat építenének első ütemben. A második ütemben pedig egy jachtkikötőt alakítanának ki elé, ahol lenne egy saját nagyobb vezérhajó, és több bérelhető lakóhajó is. Emellett kikötési lehetőség is a nemzetközi vízi turizmusnak, víz,villanyvételi, és szennyvízleadási lehetőséggel.

A látványtervek szerint így nézne ki a daru

A részletekről Temmer Attilát, a Dunakor Kft. ügyvezetőjét kérdeztük:

-Alapvetően a vizet szerető bajai lakosként maga a hajógyári épület tetszett meg nekünk, amit 2019-ben vásároltunk meg. A hely tulajdonképpen jelenleg egy nagyhajós kikötő, amit kishajós kikötőre, és szálláshelyre szeretnénk átalakítani. A darut, mint apáink emlékművét szerettük volna valamilyen módon megőrizve hasznosítani. Nemcsak felújítva, megtartva, hanem valami funkciót is adva neki. Ekkor kerestünk meg a Térhálózat Kft-t, akik kizárólag vízi, vízparti tervezéssel foglalkoznak. Megnéztük épületeiket, és felkértük, hogy javasoljanak egy olyan hasznosítást, mely vendéghajók kikötését is lehetővé teszi, és bérelhető hajóink is lesznek. Az egész koncepció tulajdonképpen a víz és a turisztika kapcsolata. Valaki nem tud hajózni, nincs jogosítványa, de szeretne vízen, víz mellett eltölteni néhány éjszakát Baján, akkor erre egy ilyen extrém különleges helyen is lesz lehetősége, de aki hajóval érkezik az is meg tud majd szállni, és szolgáltatást tud igényelni tőlünk. Akár víz, szennyvíz, villany, teljes körű ellátást. Tulajdonképpen a lakóházi közelség a hajóépítés eredeti funkcióját már nem engedi meg. Túl zajos, hangos lenne, de szerintünk Baja legszebb helyéről van szó, és erre a célra szeretnénk hasznosítani. A nagy ipari épületet már majdnem teljesen felújítottuk kívül – belül, itt ilyen kabinokat építünk ki ahol kishajókat lehet tisztítani, ápolni, festeni. Az épület tetején egy rendezvényteret szeretnénk kialakítani a megszálló vendégek részére. 40 – 50 fő körüli szálláshelyben gondolkodunk, és körülbelül ennyi emberre lesz tervezve a rendezvénytér is. A további fejlesztésekkel kapcsolatban még engedélyekre várunk.

  • Hogy mi lesz a hely neve ez még nem dőlt el. Szeretnénk megkérdezni ezzel kapcsolatban a közvéleményt is. Felmerült a Daru Hotel, és a FOKA név is valamilyen formában, mert ugye így hívták a korábbi Hajógyárat.Tehát valami olyan nevet szeretnénk ami kicsit adózik apáink, őseink munkájának.
  • A legnagyobb kérdés, hogy a tervekből vajon mikor lehet valóság?
  • A városképi tervezés várhatóan fél éven belül befejeződik, és ha ez sikerül akkor azt követően hat hónapon belül kész lesznek a végső tervek. Egyben folyik a kikötőbe egy móló tervezés, ami a kishajók kikötését is fogja biztosítani és a víz, szennyvíz, villany kiépítése a mólókon ez egyben fog történni. Maga a kivitelezés reményeink szerint idén év végén elkezdődhet, és 2023 év végére be is szeretnénk fejezni legalább az első ütemet, a szálláshelyek kialakítását. De igazából a másodikat is a kikötő megépítését is, de ahhoz vízügyi engedélyek is szükségesek. Lesz egy központi bázishajó és exkluzív lakóhajók is, amivel el is lehet menni. A beruházás összköltsége várhatóan 600 – 800 millió forint lesz, amit önerőből próbálunk finanszírozni, hiszen turisztikára jelenleg nem lehet pályázni.

A fórumon S.Nagy Attila volt az egyetlen hozzászóló. Az utóbbi időben a városi fórumokon ismét aktív környezetvédő szakember jelezte, hogy véleményük szerint alapból támogatható az ötlet, de változásokat is javasolt a Sugovica felőli oldal kialakításhoz.

A témára még visszatérünk.