2024. December 4. Barbara, Borbála

Közélet

Egy nap Kelebián

Zsaru Magazin | 2015. Feburár 03. 11:48:50 | Utolsó frissítés: 10 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

8 óra: A vasúti határátkelőhely melletti rendőrségi bázison most éppen nyugalom van. Az előző nap elfogott határsértőknek lejárt a 24 órás fogva tartásuk (12 óra előállítás, majd 12 óra idegenrendészeti visszatartás), integetve szállnak be a rendőrségi kisbuszba. Menekültügyi kérelmet adtak be, irány a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal debreceni vagy bicskei befogadóállomása.

 

– Az elmúlt év végén volt, hogy több száz határsértőt fogtunk el egy nap – mondja Rácz Róbert alezredes, a kirendeltség parancsnoka. – 2014-ben 5000 határsértőt fogtunk el, mintegy felét az év utolsó három hónapjában. Gyakran a rendőreink edzőtermében, oktatótermében is elfogott migránsok aludtak, aggastyánok, csecsemők, nők, férfiak. Egy rendőr csak az étkeztetésükkel törődött 24 órán át, hiszen ötóránként kell élelmet biztosítani az elfogottaknak, ahogy végzett az uzsonnáztatással, már kezdhette osztani a vacsorát. A csúcsban megmutatkozott a határrendészek összetartása: betegen, szabadságról, hétvégi szabadnapjaikról jöttek be a kollégák.

 

Az első riasztás 9 óra előtt fut be

 

8 óra 50 perc. A nap első jelzése: a zöldhatáron öttagú koszovói családot fogtak a járőrök, a bázis készülhet befogadásukra. A legtöbben most Koszovóból próbálkoznak Kelebia térségében bejutni az Európai Unió területére. Január elején egy 158 fős csoport is nekivágott a határnak, egy komplett falu próbált máshol új életet kezdeni.

 

– Kelebia hivatalosan vasúti határátkelőhely, ám a határsértések többségének csak annyi köze van a sínekhez, hogy a migránsok a vasúti töltést követve közelítik meg az országhatárt – magyarázza Tomicskó Tibor őrnagy, a kirendeltség hatósági osztályának vezetője. – Koszovóból busszal jönnek Belgrádig, onnan egy másik busszal Szabadkáig. A szabadkai taxis pár euróért kihozza őket a határ mellé, megmutatja a sínt, az irányt.

 

Később afgán migránsok érkeznek

 

10 óra. Újabb két csoportot fognak el a határvadászok. Afgán férfiakat, majd egy afgán családot. Az egyik férfi megpróbál elfutni a rendőrök elől, nem sikerül neki. A zsaruk sztoriznak: az afrikaiak igazi futóbajnokok, volt olyan eritreai határsértő, akit négy kilométeres terepfutás után tudtak csak utolérni, a hazai pálya előnye nélkül meglépett volna. A rendőrök szerint a határsértők azért futnak, mert megrémülnek a járőröktől, azt hiszik, a kelebiai határ lazább, mint a röszkei, itt csak a vasutat vigyázzák a zsaruk. Volt, aki úgy kezdett el futni, hogy két hónapos csecsemőjét lerakta a földre, gondolva, egérutat nyer, míg a zsaruk a babával foglalkoznak.

 

– Elkeseredett ember tesz csak ilyet, szívünk mélyén sokukat sajnáljuk, de a jogsértés az jogsértés, nem lehet mérlegelni – folytatja Rácz alezredes. – Volt, aki Afrikából hajó potyautasaként jutott Görögországba, majd gyalog jött idáig, kilenc hónapja utazott már, amikor elfogtuk. Van, aki a szaloniki teherpályaudvaron több száz eurót fizet csak azért, hogy megtudja, melyik tehervonat megy Magyarország felé. Egy vagon alvázára, 25 centiméterre a sínektől pallókat helyez, a robogó szerelvényen abba kapaszkodva teszi meg idáig a mintegy ezer kilométert.

 

 

 

Fotó: Erdei Mihály

 

 

12 óra 6 perc. Nemzetközi gyorsvonat érkezik. 15 perc van a szerelvény átvizsgálására. A rendőrök egy része az utasokat ellenőrzi, néhányuk a személykocsik padlásterét, biztosítékszekrényeit nyitják ki. Nemcsak csempészárut keresnek, kis termetű határsértőt is találtak már a szűk helyeken. Gyorsan kell dönteni: ha egy utas gyanús, irata hamisnak látszik, leszállítják. A görög menekülttáborok házi nyomdái minden irat másolatát elkészítik, más kérdés, milyen minőségben. A vevő nem is tudja, milyen árulkodó jelek vannak drágán vett okmányában, amelynek felmutatása azonnali leszállítással jár a Bécsbe tartó gyorsvonatról.

 

15 óra 10 perc. A vasúttársaság jelzi: tehervonat lép be az országba. A tehervonatoknak nincs menetrendjük, átvizsgálásukra több idő jut. A kirendeltség egyik kamerája úgy van kiépítve, hogy ne csak az átkelőt, a síneket mutassa, hanem a tehervonatok tetejét is. Ha látják, meg van bontva a rakomány, furán áll a konténer, szakadt a ponyva, már megy is a jelzés az ellenőrző csoportnak.

 

 

Fotó: Erdei Mihály

 

 

– Minden vagon alá benézünk – mondja Kovács Martin Eszter főtörzsőrmester, az átvizsgálást végző egyik rendőr. – Veszélyes bemászni a monstrum alá, mindig úgy kell mozogni, hogy ha véletlenül megindul a kocsi, ki tudjunk ugrani. Idén még nem találtunk a vagonok alján potyautast, tavaly az év utolsó két hónapjában 39-en buktak le.

 

 

A szerb rendőrök is figyelnek a Szerbiából kilépő szerelvények aljára. Ha potyautast találnak, leszedik a vonatról, útnak indítják hazafelé. A legtöbb próbálkozó Afganisztánból való, ezért is emlegetik a tehervonatokat afgán expresszként. Többségük a sínek mellett folytatja útját, egyenesen a magyar zsaruk karjaiba fut.

 

 

 

Fotó: Erdei Mihály

 

 

Egyetlen nap alatt 92 koszovói, 15 afgán, két nigériai és három szír állampolgárságú határsértőben tudatosult, hogy Kelebia számukra végállomás.