2024. December 28. Kamilla

Közélet

A túloldalon is felszedik a síneket

Antal Tibor | 2022. Feburár 05. 12:13:24 | Utolsó frissítés: 3 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Számos olyan település van Vajdaságban, melynek területén a régi Osztrák – Magyar Monarchia idején épült vasúti szakaszok ugyan még megvannak, de vonat nem haladt át rajtuk évtizedek óta. A következő két évben azonban felszedik a régi síneket és értékesítik. A Szerbiai Vasúti Infrastruktúra vállalat több mint 400 kilométeren tervezi elvégezni a munkát. Köztük van a Zombor – Béreg (Backi Breg), és a Zombor – Regőce szakasz is, melyek az egykori Baja – Hercegszántó, és Baja – Gara szakasz folytatásai voltak.

Pirossal a Baja – Bezdán – Apatin – Szond régi vasútvonal. Forrás:wikipedia.org

Mint a térkép is mutatja a Baja – Bezdán – Zombor szép reményű vonalat 1912-ben adták át. A vajdasági oldalon Küllőd (Kolut) és Bezdán között a főút mellett rövid ideig még megtekinthető rajta Diósgyőr 1910 felirattal. A szakasz hosszú távú fejlődést hozhatott volna Bajának is, Trianon azonban közbeszólt. A második világháború alatt, mikor Délvidék visszakerült az országhoz ismét nagy jelentősége lett, azonban 1945-től újra kettészelte a határ. A Baja és Hercegszántó közötti vasútforgalom 1972. december 31-én meg is szűnt, és a síneket felszedték.

Pirossal a Baja – Regőce – Zombor – Újvidék vonal Forrás:Wikipedia.org

De Zomborba nemcsak Hercegszántó, hanem Gara felé is el lehetett jutni vasúttal. Sőt ezt a vonalat jóval előbb, már 1895-ben átadták. Sorsát azonban szintén a kettéosztottság pecsételte meg. 1971. november 30-án gördült az utolsó vonat a határ magyar oldalán, utána bezárt a bazár, és a síneket szintén eltávolították. Jó hír, hogy az egykori vasúti töltés nyomvonalának szakaszán is fut a Vaskútot és Garát összekötő új kerékpárút.

Vasút helyett kerékpárút Vaskút és Gara között

Szerb oldalon 1995-ig folytatódott a vasúti közlekedés Regőce és Zombor között, utána itt is lehúzták a rolót. A sínek azonban maradtak úgy tűnik 27 évig, az idén viszont másként lesznek újrahasznosítva. A munkálatok még ebben a hónapban megkezdődnek, a régi síneket, talpfákat szétszerelik és elszállítják.

Egyébként nemcsak Vajdaságban vannak ilyen szellemvonalak, hanem nálunk is. A Bátaszék – Pécsvárad szakaszon például 2003. óta nem járnak vonatok. Az elmúlt közel 20 évben a természet vissza is vette rendesen, és helyenként már síneket is elhordták.

Bátaszék és Palotabozsok között

A Bátaszék és Pécsvárad közötti egyébként dombok között kanyargó csoda szép szakaszra már 2007-ben készültek olyan tervek, hogy kerékpárúttá alakítanák át. A tervek azonban azóta is a fiókban maradtak, megvalósítására egyelőre nincs remény. Pedig a kerékpáros turizmus fejlődésére igen élénk hatással lehetne Bajával kapcsolatban is. Pláne, ha elkészülne a tervezés alatt álló Baja – Pörböly kerékpárút is, melyet az 55-ös út felújításával egyidőben valósítanának meg. Csak ki tudja, ez mikor lesz, mert az autósok is igencsak várják a z 55-ös út “halálszakaszának” is nevezett rész felújítását.

Baja és Pörböly között