2024. 26. Ervin

Közélet

Tudom Samu, másik matrica is kell

| 2015. Január 07. 11:07:28 | Utolsó frissítés: 9 éve

Gyorsan szeretnél értesülni a Sugópart híreiről? Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

 

Egészen idáig bíztunk abban, hogy visszavonják, vagy legalábbis ésszerűsítik az új megyei matricás útdíjrendszert. A hónap végén úgy tudjuk, hogy átvizsgálásra kerül, tehát van még remény.

Nekünk, bajaiaknak a legfájóbb pont a szekszárdi Duna-híd fizetőssé tétele, hiszen annak közepén van a határ Bács-Kiskun és Tolna megye között, aki áthalad rajta nem egy, hanem két megyét is érint, vagyis a január elsején életbe lépett rendszer szerint két megyei matricát is vásárolnia kell.

Több hírportál is megírta már, hogy milyen állapotban lehetett az, aki ezt a térképet felrajzolta, mi már nem térünk ki hasonló véleményünk megosztására, csupán néhány mémmel szeretnénk érzékeltetni a helyzet abszurditását.

 

Kép: Szomszédok forever

 

Kép: Tibi Atya

 

Kép: Szomszédok forever

 

Kép: Tibi Atya

 

 

A szekszárdi híd egy nagyon jó alternatíva azok számára, akik nem Pörböly felé, a meglehetősen keskeny és balesetveszélyes útszakaszon közelítenék meg a szomszédos megyét. Vajon a megyei matrica bevezetése után ki fogja a fizetős szakaszt választani? De ugyanez a helyzet több ELKERÜLŐ útszakasszal is, fizetőssé tételük éppen funkciójuktól fosztja meg őket.

 

A nemzeti útdíj honlapján a gyakori kérdések között szerepel az is, hogy „lesz-e kedvezményes megoldás a díjassá váló gyorsforgalmi Duna-hidakra”.  Megyénkben kettő is van belőle: az M9-eshez tartozó szekszárdi Szent László és az M8-ashoz tartozó Pentele híd. A válasz egyértelmű és elkeserítő:

 

„Nem. A megyei matricák egy megye gyorsforgalmi útjaira érvényesek, a kérdéses esetekben a 10 ezer forintba kerülő két megyei matrica megvásárlása jelenthet megoldást.”

 

Kép: www.nemzetiutdij.hu

 

 

Az oldalon az is kiderül, hogy a térképen narancssárgával jelölt útszakaszokon (nemcsak a hidakon) az adott és a szomszédos megyére érvényes matricával is rendelkezni kell.  A magyarázat:

„A megyei térképeken a megyehatár előtti utolsó fel- illetve lehajtó és a megyehatár közit szakasz narancssárga színű vonallal van jelölve. A jelmagyarázatban így szerepel:„Jelölt megyei és irány szerinti és irány szerinti szomszédos matricákkal használható szakaszok”. Fontos, hogy megyei matricával való közlekedés esetén egy megyében található díjköteles útszakaszok használatához az adott megyére érvényes e-matrica szükséges. A narancsszínű vonal azt jelzi, hogy az adott megyében az utolsó lehajtó után már rendelkezni kell a következő, szomszédos megyei e-matricával is, hiszen a megyehatárig már nincs további lehetőség a díjköteles szakasz elhagyására.”

Így annak, aki az M5-ösön halad, a Csongrád megyei határ és Kiskunfélegyháza déli csomópontja közötti szakaszon; valamint a lajosmizsei csomóponttól a Bács-Kiskun megyei határig két érvényes megyei matricát is használnia kell. Előbbi esetben Csongrád és Bács-Kiskun, utóbbiban pedig Bács-Kiskun és Pest megyei is szükséges a közlekedéshez.

 

A megyei matricák bevezetése meglehetősen érdekes módon történt. Erről kérdeztük Ikotity István bajai országgyűlési képviselőt:

Mindenekelőtt egy félreértést szeretnék tisztázni. Ez a díjfizetés-kiterjesztés nem parlamenti döntés következménye. Ez egy kormányhatározat, melyet a kormány saját hatáskörben hozott meg az ellenzékkel nem egyeztetve. Amikor a tudomásunkra jutott a tervezet, a leghatározottabban tiltakoztunk ellene. Rendkívüli ülésnapot, vitanapot kezdeményeztünk a témában, de erre a kormánypárti képviselők nem jöttek el. Pedig számos jó észrevételt kaphattak volna.
 
Erre a vitára a magam részéről éppen a szekszárdi Szent László híd fizetőssé tétele kapcsán készítettem felszólalást.
 
Átgondolatlannak és kapkodó pénzbehajtási kísérletnek tartom az elkerülő utak fizetőssé tételét. Hirtelen jött ötletnek, hogy miként lehet a költségvetés ezen részéből hiányzó 40 milliárd forintot előteremteni. Leginkább az internetadó ötletéhez tudnám hasonlítani. Nem készült semmiféle tanulmány arra vonatkozóan, hogy milyen káros hatásai, következményei vannak. Hiszen az elkerülő utak éppen amiatt épültek, hogy a túlterhelt, balesetveszélyes lakóövezeti utakat tehermentesítsék. Az ott lakók életminőségét javítsák a zaj és a légszennyezés csökkentésével, közlekedési biztonságuk növelésével.

 

Most pedig mit tesznek majd a legtöbben? Nem megveszik a drága matricákat, hanem visszamennek a régi lassú és balesetveszélyesebb utakra. Ez Baja környékén a bajai Türr István Duna-híd és Baja-Pörböly útszakasz.

 

 Ha arra kíváncsi, hogy ezentúl hogyan juthat el ingyenesen Budapestre, olvassa el másik cikkünket a témában.

hozzászólok